چکیده مقدمه: اعتیاد در معنای کلی آن، یعنی یک نوع عادت اجباری در انجام دادن فعالیتها و یا مصرف موادی خاص که علارغم پیامدهای ویرانگر فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی، روحی و روانی به صورت مستمر ادامه پیدا میکند. ویژگیهای شخصیتی صفاتی پایدار در طول زمان هستند که از موقعیتی به موقعیت دیگر تغییر چندانی نمیکنند. تحقیقات بسیاری نشان داده است که ویژگیهای شخصیتی تاثیر مهمی بر استفاده از اینترنت دارند، لذا این پژوهش برای ارزیابی این ارتباط در دانشجومعلمان شهر اردبیل طراحی گردید. روش کار: نمونهی پژوهش که در بهار سال ۱۴۰۰ انجام گرفته است، در بر گیرندهی ۲۱۱ نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر اردبیل بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به وسیلهی پرسشنامهی ۲۰ سوالی اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامهی ۶۰ سوالی نئو مورد سنجش قرار گرفتند. آزمودنیها در پاسخ گویی مختار بودند و اطلاعات آنها محرمانه ثبت و نگهداری گردید. روشهای آماری مورد استفاده شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام میباشد. یافتهها: ارتباط معنیداری میان روانرنجورخویی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر و پسر در ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام ( ۰۱/۰P<، ۴۵/۰r=) وجود دارد. همچنین ارتباط معنیداری میان وظیفهشناسی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر و پسر در ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام ( ۰۱/۰P<، ۵۰/۰-r=) به دست آمد. نتیجهگیری: اعتیاد به اینترنت با برخی از صفات شخصیتی دانشجویان از جمله روانرنجورخویی و وظیفهشناسی ارتباط دارد.
اسدی, علی, & عظیمی, محمد. (1400). بررسی اعتیاد به فضای مجازی و رابطهی آن با ویژگیهای شخصیتی دانشجومعلمان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1(1), 43-56. doi: 10.48310/jcdr.2022.2318
MLA
علی اسدی; محمد عظیمی. "بررسی اعتیاد به فضای مجازی و رابطهی آن با ویژگیهای شخصیتی دانشجومعلمان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1, 1, 1400, 43-56. doi: 10.48310/jcdr.2022.2318
HARVARD
اسدی, علی, عظیمی, محمد. (1400). 'بررسی اعتیاد به فضای مجازی و رابطهی آن با ویژگیهای شخصیتی دانشجومعلمان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1(1), pp. 43-56. doi: 10.48310/jcdr.2022.2318
VANCOUVER
اسدی, علی, عظیمی, محمد. بررسی اعتیاد به فضای مجازی و رابطهی آن با ویژگیهای شخصیتی دانشجومعلمان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1400; 1(1): 43-56. doi: 10.48310/jcdr.2022.2318