بررسی تطبیقی خدمات مشاوره و راهنمایی در مدارس ایران و آمریکا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی مشاوره و راهنمایی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش مطالعه‌ی تطبیقی خدمات مشاوره و راهنمایی در مدارس ایران و آمریکا جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف این خدمات در حوزه‌ها‌ی برنامه‌ریزی و اجرایی در راستای ارائه پیشنهادات است. این پژوهش تطبیقی در قالب توصیفی- مروری و بر اساس روش جرج بردی انجام شده است. مهم‌ترین منابع و ابزارهای اطلاعاتی برای این پژوهش کتب، اسناد و منابع علمی که به موضوع پژوهش مربوط می‌شوند را شامل می‌شود. برای شناخت خدمات مشاوره و راهنمایی در آموزش‌و پرورش هر دو کشور، محتوای خدمات فعلی، استانداردها و شایستگی‌های مورد نیاز و اهداف سازمان برای آینده‌ی حرفه‌ی مشاوره و راهنمایی در مدارس مورد بررسی قرار گرفت و داده‌های مورد نیاز از منابع موجود، انتخاب، سازماندهی و سپس شباهتها و تفاوت‌های آنها مشخص و با یکدیگر مقایسه و تفسیر شدند. بر اساس یافته‌ها، در محتوای خدماتی، استانداردهای مدون برای مشاوران و اهداف آینده، کشور آمریکا در مواردی با ایران شباهت دارد، ولی از مهم‌ترین تفاوت‌ها و خلع‌های شناسایی شده می‌توان به علل ناکارآمدی نظام مشاوره و راهنمایی آموزش‌و پرورش، عدم تنظیم محتوای خدمات مشاوره‌ای مدون از سوی وزارتخانه، بی‌اعتنایی و عدم آگاهی از استانداردها و شایستگی‌های مشاور مدرسه و کمبود نیروی مشاوره جهت تحقق اهداف سند تحول بنیادین اشاره کرد و در آخر با توجه به نقصان‌های شناسایی شده، پیشنهاداتی ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها