تأملاتی نظری - روش‌شناسانه در مسیر دستیابی به برنامه درسی با رویکرد اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان فارس

2 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چکیده

نظام فلسفی و اعتقادی اسلام از ظرفیت کافی برای خلق و تدوین نظریه‌های تربیتی و برنامه درسی برخوردار است، لذا ضروری است تأملات و تبیین‌های روش‌شناختی متناسب با نظام فلسفی و اعتقادی اسلام، برای نظریه‌پردازی در حوزه برنامه درسی با رویکرد اسلامی انجام شود. پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی، اقتضائات و الزامات نظری و بنیادین این امر را معرفی و تبیین نماید. از این رو پس از بررسی مفهوم برنامه درسی و جایگاه مبانی فلسفی در نظریه‌پردازی‌های این حوزه، به ظرفیت‌شناسی نظام اسلامی و تبیین مفروضات روش‌شناختی آن برای تولید نظریه‌ی برنامه درسی پرداخته شده است و در نهایت الزامات و اقتضائات اساسی برای دستیابی به برنامه درسی با رویکرد اسلامی معرفی گردیده است. تعیین ماهیت بنیادین و رویکرد اساسی برنامه درسی بر اساس مبانی فلسفی و شبکه مفهومی برخاسته از دو منبع عقل و وحی و لحاظ نمودن سه نظام فاعلی، داخلی و غایی در نظریه‌پردازی برنامه درسی از جمله این الزامات و اقتضائات می‌باشد.

کلیدواژه‌ها