نظام فلسفی و اعتقادی اسلام از ظرفیت کافی برای خلق و تدوین نظریههای تربیتی و برنامه درسی برخوردار است، لذا ضروری است تأملات و تبیینهای روششناختی متناسب با نظام فلسفی و اعتقادی اسلام، برای نظریهپردازی در حوزه برنامه درسی با رویکرد اسلامی انجام شود. پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی، اقتضائات و الزامات نظری و بنیادین این امر را معرفی و تبیین نماید. از این رو پس از بررسی مفهوم برنامه درسی و جایگاه مبانی فلسفی در نظریهپردازیهای این حوزه، به ظرفیتشناسی نظام اسلامی و تبیین مفروضات روششناختی آن برای تولید نظریهی برنامه درسی پرداخته شده است و در نهایت الزامات و اقتضائات اساسی برای دستیابی به برنامه درسی با رویکرد اسلامی معرفی گردیده است. تعیین ماهیت بنیادین و رویکرد اساسی برنامه درسی بر اساس مبانی فلسفی و شبکه مفهومی برخاسته از دو منبع عقل و وحی و لحاظ نمودن سه نظام فاعلی، داخلی و غایی در نظریهپردازی برنامه درسی از جمله این الزامات و اقتضائات میباشد.
شکری نیا, محمدعلی, نوذری, محمود, & لطیفی, علی. (1401). تأملاتی نظری - روششناسانه در مسیر دستیابی به برنامه درسی با رویکرد اسلامی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(1), 17-35. doi: 10.48310/jcdr.2022.2704
MLA
محمدعلی شکری نیا; محمود نوذری; علی لطیفی. "تأملاتی نظری - روششناسانه در مسیر دستیابی به برنامه درسی با رویکرد اسلامی", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2, 1, 1401, 17-35. doi: 10.48310/jcdr.2022.2704
HARVARD
شکری نیا, محمدعلی, نوذری, محمود, لطیفی, علی. (1401). 'تأملاتی نظری - روششناسانه در مسیر دستیابی به برنامه درسی با رویکرد اسلامی', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(1), pp. 17-35. doi: 10.48310/jcdr.2022.2704
VANCOUVER
شکری نیا, محمدعلی, نوذری, محمود, لطیفی, علی. تأملاتی نظری - روششناسانه در مسیر دستیابی به برنامه درسی با رویکرد اسلامی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1401; 2(1): 17-35. doi: 10.48310/jcdr.2022.2704