هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامۀ درسی تربیت جنسی در دورۀ اول متوسطۀ نظام آموزشی بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیۀ صاحب نظران و متخصصان در زمینۀ تربیت جنسی بود که با روش نمونه گیری هدفمند، از نوع گلوله برفی در مجموع 15 نفر برای مصاحبه انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد که در قالب مدل پارادایمی و مدل مفهومی ارائه گردیده است: مدل پارادایمی به صورت موجبات علی (ضرورت و نیاز، اهداف)، شرایط زمینه ای (زمان، فضا، مواد و منابع)، شرایط مداخله گر (عوامل سازمانی، یادگیری ضمنی)، مقوله محوری( محتوا)، راهبردها (نقش معلم، روش های یاددهی – یادگیری، ارزشیابی) و پیامدها( مؤلفه های دانشی، مهارتی، نگرشی) است. برای تأمین روایی و پایایی نیز از رویکرد لینکلن و گوبا شامل: مقبول بودن، انتقال پذیری، اطمینان و تأیید پذیری استفاده شد. در پایان نیز مبنای یافته ها و نتایج بدست آمده، رهنمودهایی برای عملی شدن برنامه ارائه شده است.
قلاوند, زهره. (1401). طراحی الگوی برنامه درسی تربیت جنسی در دوره اول متوسطه: مدلی برآمده از نظریه داده بنیاد. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(2), 1-21. doi: 10.48310/jcdr.2023.2705
MLA
زهره قلاوند. "طراحی الگوی برنامه درسی تربیت جنسی در دوره اول متوسطه: مدلی برآمده از نظریه داده بنیاد", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2, 2, 1401, 1-21. doi: 10.48310/jcdr.2023.2705
HARVARD
قلاوند, زهره. (1401). 'طراحی الگوی برنامه درسی تربیت جنسی در دوره اول متوسطه: مدلی برآمده از نظریه داده بنیاد', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(2), pp. 1-21. doi: 10.48310/jcdr.2023.2705
VANCOUVER
قلاوند, زهره. طراحی الگوی برنامه درسی تربیت جنسی در دوره اول متوسطه: مدلی برآمده از نظریه داده بنیاد. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1401; 2(2): 1-21. doi: 10.48310/jcdr.2023.2705