طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی سوادآموزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

چکیده

هدف از این پژوهش طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی سوادآموزی است. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و به رویکرد کیفی است که برای طراحی برنامه درسی از سنتز پژوهی و برای اعتباربخشی از تکنیک دلفی استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش سنتز پژوهی شامل اسناد و در بخش تکنیک دلفی از افراد تشکیل‌شده است. اسناد شامل گزارش‌های یونسکو، رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها، مقالات، کتاب‌ها، طرح‌های پژوهشی معتبر و جدید راجع به سوادآموزی در ایران و جهان و افراد شامل متخصصان برنامه درسی دوره سوادآموزی هستند. برای انتخاب نمونه در بخش سنتز پژوهی تأکید بر نمونه‌های جدید و معتبر هست در بخش اعتباربخشی 5 نفر از متخصصان برنامه درسی سوادآموزی به روش هدفمند مبتنی بر معیار انتخاب‌شده‌اند. قسمت سنتز پژوهی از برگه یادداشت ،فیش‌برداری و در بخش اعتباربخشی از مصاحبه نیمه ساختاریافته به‌عنوان ابزار پژوهش استفاده‌شده است.در پایان برنامه درسی سوادآموزی مبتنی بر الگوی تایلر شامل اهداف،محتوا،روش‌های یاددهی –یادگیری،ارزشیابی و مربی طراحی و به‌وسیله متخصصان برنامه درسی سوادآموزی اصلاح و تأیید گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات