الگوهای تدریس، گروه بندی و تنوع فراوانی دارد که یک معلم می تواند بر اساس شرایط، موقعیت، سطوح سنی، توانمندی های فراگیران و موضوع تدریس، یکی از الگوها و یا تلفیقی از الگوهای گوناگون را برای انتخاب روش تدریس خود استفاده نماید. هدف این مقاله ارائه یک روش تلفیقی با استفاده از الگوهای پیش سازمان دهنده و کاوشگری برای دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد که با روش پژوهش اسنادی و با استفاده از ابزار فیش برداری و چک لیست، اطلاعات لازم جمع آوری، جمع بندی و سنتز پژوهی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از تلفیق الگوی کاوشگری -که اثر بخش ترین الگو بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته- و الگوی پیش سازمان دهنده -که به عنوان الگوی قابل توجه در نظام آمورشی مراکز تربیت معلم در نظر گرفته شده است- الگویی بدست می آید که می تواند با بهره گیری مناسب از امواج بتا و گاما در شرایط سنی و سطح دانش فراگیران، علاوه بر دانش افزایی، به افزایش مهارت پژوهشگری دانش آموزان نیز منجر شود. در نتیجه ی تلفیق دو الگوی پیش سازمان دهنده و کاوشگری، الگویی به دست آمده است که در پیشرفت تحصیلی و توسعهی علمی و فردی دانش آموزان می تواند مؤثر باشد.
احدی هادی بیگلو, بهنام, & تره باری, حافظ. (1401). مقایسه، تطبیق و تلفیق الگو های پیش سازمان دهنده و کاوشگری علمی با نگاه کاربردی در آموزش ابتدایی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(1), 96-113. doi: 10.48310/jcdr.2022.2708
MLA
بهنام احدی هادی بیگلو; حافظ تره باری. "مقایسه، تطبیق و تلفیق الگو های پیش سازمان دهنده و کاوشگری علمی با نگاه کاربردی در آموزش ابتدایی", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2, 1, 1401, 96-113. doi: 10.48310/jcdr.2022.2708
HARVARD
احدی هادی بیگلو, بهنام, تره باری, حافظ. (1401). 'مقایسه، تطبیق و تلفیق الگو های پیش سازمان دهنده و کاوشگری علمی با نگاه کاربردی در آموزش ابتدایی', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(1), pp. 96-113. doi: 10.48310/jcdr.2022.2708
VANCOUVER
احدی هادی بیگلو, بهنام, تره باری, حافظ. مقایسه، تطبیق و تلفیق الگو های پیش سازمان دهنده و کاوشگری علمی با نگاه کاربردی در آموزش ابتدایی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1401; 2(1): 96-113. doi: 10.48310/jcdr.2022.2708