هدف از این پژوهش، بررسی چالشهای اجرای دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان در فضای مجازی و بیان راهکارها و پیشنهاد یک مدل مناسب و عملی برای اجرای آن است. این پژوهش بر اساس روش پژوهش کیفی دادهبنیاد ﺻﻮرت می-گیرد. برای این منظور بر اساس نمونهگیری هدفمند ۲۱ دانشجومعلم، ۱۷ معلم راهنما و ۱۵ استاد راهنما که تجربه کارورزی بهصورت حضوری و مجازی را داشتند دراین پژوهش مشارکت کردند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از مصاحبه ژرفنگر به صورت هدایت کلیات و نیمهساختاریافته استفاده شد و روایی سوالات مصاحبه، توسط متخصصین علوم تربیتی تأیید شد. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه، بهبود زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری بسترهای آنلاین و بهبود سرورها میتوانند راهکارهایی برای غلبه بر محدودیتهای زیرساختی فضای آنلاین، بهبود ارزشیابی، و تعامل بهتر بین استاد راهنما و معلم-راهنما به منظور برنامهریزی و اجرای بهتر تدریس دانشجومعلمان در فعالیتهای آموزشی باشند. بهعلاوه، کاهش تعداد فعالیتها، عدم تاکید بر روش تدریس E5 و استفاده از سایر روشهای ساختگرایی دارای تطابق بیشتر با آموزش آنلاین، آشناکردن دانشجومعلمان با راهبردهای مناسب تدریس، طراحی واحد یادگیری، و تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی از مواردی بودند که برای بهبود اجرای فعالیتهای آموزشی در فرایند اقدامپژوهی و درسپژوهی پیشنهاد داده شد.
افشاری, مجید, چشمه خاور, امیرحسین, & کاشفی, حمیدرضا. (1401). ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(1), 76-95. doi: 10.48310/jcdr.2022.2710
MLA
مجید افشاری; امیرحسین چشمه خاور; حمیدرضا کاشفی. "ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2, 1, 1401, 76-95. doi: 10.48310/jcdr.2022.2710
HARVARD
افشاری, مجید, چشمه خاور, امیرحسین, کاشفی, حمیدرضا. (1401). 'ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(1), pp. 76-95. doi: 10.48310/jcdr.2022.2710
VANCOUVER
افشاری, مجید, چشمه خاور, امیرحسین, کاشفی, حمیدرضا. ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1401; 2(1): 76-95. doi: 10.48310/jcdr.2022.2710