هدف از این پژوهش، بررسی چالشهای اجرای دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان در فضای مجازی و بیان راهکارها و پیشنهاد یک مدل مناسب و عملی برای اجرای آن است. این پژوهش بر اساس روش پژوهش کیفی دادهبنیاد ﺻﻮرت می-گیرد. برای این منظور بر اساس نمونهگیری هدفمند ۲۱ دانشجومعلم، ۱۷ معلم راهنما و ۱۵ استاد راهنما که تجربه کارورزی بهصورت حضوری و مجازی را داشتند دراین پژوهش مشارکت کردند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از مصاحبه ژرفنگر به صورت هدایت کلیات و نیمهساختاریافته استفاده شد و روایی سوالات مصاحبه، توسط متخصصین علوم تربیتی تأیید شد. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه، بهبود زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری بسترهای آنلاین و بهبود سرورها میتوانند راهکارهایی برای غلبه بر محدودیتهای زیرساختی فضای آنلاین، بهبود ارزشیابی، و تعامل بهتر بین استاد راهنما و معلم-راهنما به منظور برنامهریزی و اجرای بهتر تدریس دانشجومعلمان در فعالیتهای آموزشی باشند. بهعلاوه، کاهش تعداد فعالیتها، عدم تاکید بر روش تدریس E5 و استفاده از سایر روشهای ساختگرایی دارای تطابق بیشتر با آموزش آنلاین، آشناکردن دانشجومعلمان با راهبردهای مناسب تدریس، طراحی واحد یادگیری، و تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی از مواردی بودند که برای بهبود اجرای فعالیتهای آموزشی در فرایند اقدامپژوهی و درسپژوهی پیشنهاد داده شد.
افشاری, مجید , چشمه خاور, امیرحسین و کاشفی, حمیدرضا . (1401). ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم, 2(1), 76-95. doi: 10.48310/jcdr.2022.2710
MLA
افشاری, مجید , , چشمه خاور, امیرحسین , و کاشفی, حمیدرضا . "ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی", پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم, 2, 1, 1401, 76-95. doi: 10.48310/jcdr.2022.2710
HARVARD
افشاری, مجید, چشمه خاور, امیرحسین, کاشفی, حمیدرضا. (1401). 'ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی', پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم, 2(1), pp. 76-95. doi: 10.48310/jcdr.2022.2710
CHICAGO
مجید افشاری , امیرحسین چشمه خاور و حمیدرضا کاشفی, "ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی," پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم, 2 1 (1401): 76-95, doi: 10.48310/jcdr.2022.2710
VANCOUVER
افشاری, مجید, چشمه خاور, امیرحسین, کاشفی, حمیدرضا. ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی تربیت معلم, 1401; 2(1): 76-95. doi: 10.48310/jcdr.2022.2710