ارائه یک مدل مفهومی برای اجرای دوره کارورزی به صورت مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی چالش‌های اجرای دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان در فضای مجازی و بیان راهکارها و پیشنهاد یک مدل مناسب و عملی برای اجرای آن است. این پژوهش بر اساس روش پژوهش کیفی داده‌بنیاد ﺻﻮرت می-گیرد. برای این منظور بر اساس نمونه‌گیری هدفمند ۲۱ دانشجومعلم، ۱۷ معلم راهنما و ۱۵ استاد راهنما که تجربه کارورزی به‌صورت حضوری و مجازی را داشتند دراین پژوهش مشارکت کردند. ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، از مصاحبه ژرف‌نگر به صورت هدایت کلیات و نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و روایی سوالات مصاحبه، توسط متخصصین علوم تربیتی تأیید شد. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه، بهبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسترهای آنلاین و بهبود سرورها می‌توانند راهکارهایی برای غلبه بر محدودیت‌های زیرساختی فضای آنلاین، بهبود ارزشیابی، و تعامل بهتر بین استاد راهنما و معلم-راهنما به منظور برنامه‌ریزی و اجرای بهتر تدریس دانشجومعلمان در فعالیت‌های آموزشی باشند. به‌علاوه، کاهش تعداد فعالیت‌ها، عدم تاکید بر روش تدریس E5 و استفاده از سایر روش‌های ساخت‌گرایی دارای تطابق بیشتر با آموزش آنلاین، آشناکردن دانشجومعلمان با راهبردهای مناسب تدریس، طراحی واحد یادگیری، و تولید محتوای مناسب برای فضای مجازی از مواردی بودند که برای بهبود اجرای فعالیت‌های آموزشی در فرایند اقدام‌پژوهی و درس‌پژوهی پیشنهاد داده‌ شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات