پژوهش حاضر باهدف بررسی هوش هیجانی دانشآموزان یکزبانه (فارس) و دوزبانه (فارس- بلوچ) دوره دوم متوسطه شهر چابهار طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار مشغول به تحصیل در سال 95-1394 است که بهصورت نمونهگیری طبقهای برابر تعداد 240 دانشآموز (120 فارس و 120 بلوچ) موردمطالعه قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شات و مألوف (1998) انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری T مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره با کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه و جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد؛ اما از بین مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه در مؤلفه تنظیم هیجان تفاوت معناداری به لحاظ آماری مشاهده شد، دانشآموزان دوزبانه از تنظیم هیجانی بالاتری نسبت به دانش-آموزان یکزبانه برخوردار بودند. همچنین دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر نیز از تنظیم هیجان و ارزیابی هیجانی بالاتری برخوردار بودند.
رودی علی آبادی, ثریا, اکبری بورنگ, محمد, & بلوچ, حفیظه. (1401). بررسی هوش هیجانی دانشآموزان شهر چابهار: نقش یکزبانه، دوزبانه و جنسیت. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(2), 92-100. doi: 10.48310/jcdr.2023.3015
MLA
ثریا رودی علی آبادی; محمد اکبری بورنگ; حفیظه بلوچ. "بررسی هوش هیجانی دانشآموزان شهر چابهار: نقش یکزبانه، دوزبانه و جنسیت", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2, 2, 1401, 92-100. doi: 10.48310/jcdr.2023.3015
HARVARD
رودی علی آبادی, ثریا, اکبری بورنگ, محمد, بلوچ, حفیظه. (1401). 'بررسی هوش هیجانی دانشآموزان شهر چابهار: نقش یکزبانه، دوزبانه و جنسیت', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 2(2), pp. 92-100. doi: 10.48310/jcdr.2023.3015
VANCOUVER
رودی علی آبادی, ثریا, اکبری بورنگ, محمد, بلوچ, حفیظه. بررسی هوش هیجانی دانشآموزان شهر چابهار: نقش یکزبانه، دوزبانه و جنسیت. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1401; 2(2): 92-100. doi: 10.48310/jcdr.2023.3015