بررسی هوش هیجانی دانش‌آموزان شهر چابهار: نقش یک‌زبانه، دوزبانه و جنسیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند

2 هیات علمی دانشگاه بیرجند

3 دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی هوش هیجانی دانش‌آموزان یک‌زبانه (فارس) و دوزبانه (فارس- بلوچ) دوره دوم متوسطه شهر چابهار طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار مشغول به تحصیل در سال 95-1394 است که به‌صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای برابر تعداد 240 دانش‌آموز (120 فارس و 120 بلوچ) موردمطالعه قرار گرفتند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شات و مألوف (1998) انجام شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون آماری T مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره با کمک نرم‌افزار spss استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانه و جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد؛ اما از بین مؤلفه‌های هوش هیجانی در دانش‌آموزان یک‌زبانه و دوزبانه در مؤلفه تنظیم هیجان تفاوت معناداری به لحاظ آماری مشاهده شد، دانش‌آموزان دوزبانه از تنظیم هیجانی بالاتری نسبت به دانش-آموزان یک‌زبانه برخوردار بودند. هم‌چنین دانش‌آموزان دختر در مقایسه با دانش‌آموزان پسر نیز از تنظیم هیجان و ارزیابی هیجانی بالاتری برخوردار بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات