اخلاقیات و الزامات معلمی دروس الهیات در مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار ، گروه معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران

چکیده

دروس الهیات در مدارس، عاملی ارزشمند در راستای آشنایی دانش‌آموزان با اصول اعتقادات و مسائل دینی است. معلم دروس الهیات می تواند اصول دین را در وجود دانش آموز شکل داده و احکام و اخلاق را در وجود آنها تجلی بخشد. همه رفتار و گفتار و کردار معلم برای دانش آموز آموزنده است. برای بهتر شدن کار معلم دروس الهیات باید از تجربه‌های گذشته استفاده شود و باید محققان و اندیشمندان آسیب شناسی لازم در این زمینه را انجام دهند تا آسیب‌های موجود برطرف شود. در این پژوهش، به معلم دروس الهیات هم به عنوان یک الگو و هم به عنوان یک فردی که دارای تعهدات خاص سازمانی است نگاه شده است. با این سوال مواجه هستیم که وظایف و مسئولیت‌های معلمان دروس الهیات کدامند؟ در این پژوهش، وظایف و مسئولیت‌های معلم به عنوان یک شهروند و به عنوان یک معلم و به عنوان یک آموزش دهنده اعتقادات و اخلاق و احکام دین مورد بررسی قرار گرفته است. اهم مباحثی که در این پژوهش آمده است عبارتند از: بررسی ملزومات جنبه الگویی معلم دروس الهیات، پیشگیری از شکل گیری انگاره منفی در ذهن دانش‌آموز در مورد دین و دینداری، بیدار کردن فطرت حق گرایی دانش‌آموز، تکریم دانش‌آموز، اجتناب از بیان مطلب غیرمستند یا غیرمستدل و اجتناب از پاسخ حدسی به سوالات دینی دانش‌آموزان و تنظیم رفتارها بر مبنای قاعده طلایی اخلاق.

کلیدواژه‌ها

موضوعات