مطالعه رویکردهای برنامهریزی درسی کمک میکند تا برنامه ریزان آموزشی برنامهها را مؤثرتر طراحی کرده و به نیازهای دانشآموزان پاسخ دهند.هدف این پژوهش بررسی تحولات نوین رویکردهای برنامه درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت است .برای این منظور از روش سیستماتیک استفاده شده است.نمونه پژوهش منابع مرتبط مربوط به موضوع پژوهش بودند که بهترین اطلاعات را در اختیار پژوهشگر و در راستای سوال پژوهش قرار می دادند. پس از مطالعه منابع، پژوهشگر اطلاعات را تحلیل کرده، آنها را با توجه بر نقش اثرگذار و اثرپذیر آنها در حوزه های مرتبط طبقه بندی کرده است. این طبقه ها در عناوینی چون اصول و ایدئولوژی هایی در پایه گذاری برنامه ریزی درسی نوین تحولات ،نظریه ها و مدل ها ، تغییرات در سیاست گذاری آموزشی، نوع رویکردهای برنامه ریزی نوین و اصول و الگوهای تدریس برخاسته از آن، تحولات رخ داده در ارزیابی و ستجش و تدریس و آموزش منبعث از این تغییرات و چالش های پیش روی این تغییرات تقسیم شدند.یافته ها نشان دادکارکرد رویکردهای برنامه ریزی درسی با توجه به بستر تاریخی فرهنگی و اجتماعی بوده است و رویکردهای نوین برنامه ریزی درسی به سمت یک رویکرد پاسخگو محور در بستر جامعه حرکت کرده است.برای پاسخگویی به تغییرات جدید در حوزه آموزش و پرورش، باید برنامهریزی درسی را به گونهای تغییر داد تا با نیازهای جدید جامعه سازگار باشد. به همین دلیل، نیاز به همکاری بین مدارس، دانشگاهها، سازمانهای آموزشی و دولت وجود دارد تا بتوان به بهبود آموزش و پرورش در کشورمان دست یافت.
معتمدی, اعظم. (1402). رهیافتی سیستماتیک از تحولات نوین رویکردهای برنامه ریزی درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(1), 74-91. doi: 10.48310/jcdr.2023.3309
MLA
اعظم معتمدی. "رهیافتی سیستماتیک از تحولات نوین رویکردهای برنامه ریزی درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت". پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3, 1, 1402, 74-91. doi: 10.48310/jcdr.2023.3309
HARVARD
معتمدی, اعظم. (1402). 'رهیافتی سیستماتیک از تحولات نوین رویکردهای برنامه ریزی درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(1), pp. 74-91. doi: 10.48310/jcdr.2023.3309
VANCOUVER
معتمدی, اعظم. رهیافتی سیستماتیک از تحولات نوین رویکردهای برنامه ریزی درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1402; 3(1): 74-91. doi: 10.48310/jcdr.2023.3309