پیشینه و اهداف:هدف پژوهش حاضر، تبیین و بررسی دیدگاه تربیتی استاد شکوهی در باب تربیت انسان فرهیخته است. روشها در این پژوهش از برای پاسخگویی به سؤالهای تحقیق از روشتحلیلی و استنتاجی استفاده شده است. در این پژوهش به تعدادی از آثار استاد شکوهی نظیر؛ «مبانی و اصول آموزش و پرورش» ،« تعلیم و تربیت و مراحل آن» ،« اندیشه هایی درباره آموزش و پرورش»، «تعلیم وتربیت ترجمه» و« مربیان بزرگ» که با مباحث انسانشناسی و تعلیم وتربیت مرتبط بوده و در این آثارکمال انسانی را به تصویرکشیده، مراجعه شده است. یافتهها: از نظر شکوهی تربیت انسان فرهیخته مستلزم مبانی تعلیم و تربیت(علمی و فلسفی) است.انسان فرهیخته استاد شکوهی در چارچوب یا زمینهای که درآن نظام فکری و فلسفی وی شکل گرفت، معنا مییابد. از نظر استاد شکوهی مراحل تربیت انسان فرهیخته به ترتیب از مرحله پرستاری شروع سپس به مرحله تأدیب و آنگاه نوبت به تعلیم فرا میرسد. او برای هریک از این مراحل ویژگیها و مختصات خاصی را در نظر می گیرد که در تربیت انسان فرهیخته باید مورد توجه قرارگیرد. نتیجهگیری: هدف غائی تربیت از دیدگاه شکوهی این است که مقدمات حرکت و هدایت آدمی را در صراط مستقیم پرستش پروردگار فراهم آورد و در این راستا هدف آموزش و پرورش، تربیت انسان فرهیختهای مؤمن،متقی، مسئول در رابطه با خالق، مفید و متعهد در رابطه با جامعه و متفکر وخلاق و مولد در رابطه با عالم طبیعت است.
صحبت لو, علی . (1402). تبیین و بررسی دیدگاه تربیتی استاد شکوهی در باب تربیت انسان فرهیخته. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), 101-118. doi: 10.48310/jcdr.2024.16256.1102
MLA
صحبت لو, علی . "تبیین و بررسی دیدگاه تربیتی استاد شکوهی در باب تربیت انسان فرهیخته", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3, 2, 1402, 101-118. doi: 10.48310/jcdr.2024.16256.1102
HARVARD
صحبت لو, علی. (1402). 'تبیین و بررسی دیدگاه تربیتی استاد شکوهی در باب تربیت انسان فرهیخته', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), pp. 101-118. doi: 10.48310/jcdr.2024.16256.1102
CHICAGO
علی صحبت لو, "تبیین و بررسی دیدگاه تربیتی استاد شکوهی در باب تربیت انسان فرهیخته," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3 2 (1402): 101-118, doi: 10.48310/jcdr.2024.16256.1102
VANCOUVER
صحبت لو, علی. تبیین و بررسی دیدگاه تربیتی استاد شکوهی در باب تربیت انسان فرهیخته. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1402; 3(2): 101-118. doi: 10.48310/jcdr.2024.16256.1102