استدلال آموزشی تصمیم های حین عمل: مطالعه موردی دبیران تازه کار زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: تصمیم‌گیری یکی از شایستگی های مهم معلمان است که به تدریج از طریق عمل حرفه‌ای توسعه می یابد. معلمان تصمیم‌گیرندگان فعالی محسوب می‌شوند که تصمیمات لحظه ای در محیط کاری خود اتخاذ می‌کنند. روش‌ها‌: در این مطالعه روش پژوهش کیفی چند موردی که به بررسی شایستگی دبیران تازه کار زبان انگلیسی در تصمیم‌گیری حرفه‌ای و استدلال آموزشی آن ها پرداخته است. داده‌ها از دو منبع سناریو و مجلات صوتی، حیطه های تصمیم گیری و استدلال آموزشی پنج شرکت‌کننده را در محیط کلاس درس و حین تدریس را آشکار کرد.  یافته‌ها: حیطه های تصمیم گیری به دست آمده، شامل مهارت‌های مدیریت برای مدیریت رفتار دانش‌آموزان، مدیریت یادگیری، مدیریت فضای فیزیکی، مدیریت زمان و فناوری بود. حیطه های استدلال آموزشی به دست آمده از داده ها شامل گستره متنوعی از موارد، از جمعیت کلاس تا انعطاف‌پذیری معلم و توجه به پیشرفت دانش‌آموزان، ارزیابی، مشارکت دانش آموزان، مدیریت محتوای آموزشی و چینش صندلی ها بود. تصمیمات و استدلال‌های دبیران تازه کار، مهارت آن‌ها را در برخی حوزه‌های تدریس نشان می‌دهد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که شناسایی حیطه های تصمیم گیری حین عمل و استدلال‌های آموزشی دبیران تازه کار برای مدرسان تربیت معلم مفید است و در برنامه‌ریزی دوره‌های کارورزی و کارآموزی و تمرکز بر مهارت‌ها و شایستگی های ضروری دانشجومعلمان کمک می کند. علاوه بر این، پژوهشگران و برنامه ریزان درسی می توانند با مطالعه نتایج به دست آمده در این پژوهش سرفصل های درسی و دوره های آموزشی مناسب را برای توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان طراحی کنند.




 

کلیدواژه‌ها

موضوعات