پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی کتابهای زبان انگلیسی دوره متوسطه اول بر اساس فرمول خوانایی Fog در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ صورتگرفته است.روشها: به همین منظور از تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کتب زبان انگلیسی سهپایه مقطع متوسطه اول بوده است که تمامی حجم جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش هم شامل سیاهه تحلیل محتوا بر اساس روش خوانایی Fog است که در سه بخش تعداد جملات، تعداد لغات و تعداد لغات چندسیلابی هر کتاب قرار گرفت . واحد تحلیل در متون و درک مطلب، لغت قرار گرفت. یافتهها:یافتهها نشان داد که میزان درجه دشواری متون و درک مطلب در سهپایه به ترتیب پایه هفتم ۴.۸۹، پایه هشتم ۷.۰۹ و پایه نهم ۸.۹۵ میباشد که این میزان حاکی از آن است که کتاب پایه هفتم دارای درجه دشواری پایینتر از حد مطلوب و پایههای هشتم و نهم دارای درجه دشواری ایدهآل و متوسط برای زبانآموزان مبتدی هستند. همچنین نتایج بیانگر این است که بیشترین تعداد لغات به ترتیب در پایههای هفتم با ۳۹.۳۶ درصد، پایه نهم با ۳۱.۷۹ درصد و پایه هشتم با ۲۸.۸۵ درصد وجود دارد. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که یکی از عوامل ضعف و ناتوانی دانشآموزان در خواندن و فهمیدن متون در سطوح بالاتر بهخاطر سادهبودن بیش از حد مطالب در متوسطه اول میباشد.
حمیدی زاده, کتایون , چزانی شراهی, ابوالفضل و ابراهیمی, امیرحسین . (1402). تحلیل محتوای کتابهای زبان انگلیسی دوره اول متوسطه بر اساس فرمول خوانایی Fog. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), 11-25. doi: 10.48310/jcdr.2024.15884.1084
MLA
حمیدی زاده, کتایون , , چزانی شراهی, ابوالفضل , و ابراهیمی, امیرحسین . "تحلیل محتوای کتابهای زبان انگلیسی دوره اول متوسطه بر اساس فرمول خوانایی Fog", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3, 2, 1402, 11-25. doi: 10.48310/jcdr.2024.15884.1084
HARVARD
حمیدی زاده, کتایون, چزانی شراهی, ابوالفضل, ابراهیمی, امیرحسین. (1402). 'تحلیل محتوای کتابهای زبان انگلیسی دوره اول متوسطه بر اساس فرمول خوانایی Fog', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), pp. 11-25. doi: 10.48310/jcdr.2024.15884.1084
CHICAGO
کتایون حمیدی زاده , ابوالفضل چزانی شراهی و امیرحسین ابراهیمی, "تحلیل محتوای کتابهای زبان انگلیسی دوره اول متوسطه بر اساس فرمول خوانایی Fog," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3 2 (1402): 11-25, doi: 10.48310/jcdr.2024.15884.1084
VANCOUVER
حمیدی زاده, کتایون, چزانی شراهی, ابوالفضل, ابراهیمی, امیرحسین. تحلیل محتوای کتابهای زبان انگلیسی دوره اول متوسطه بر اساس فرمول خوانایی Fog. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1402; 3(2): 11-25. doi: 10.48310/jcdr.2024.15884.1084