پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی دوره کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران با دانشگاههای تربیتمعلم فنلاند است زیرا کیفیت تربیت معلمان به میزان زیادی وابسته به کیفیت برگزاری دوره کارورزی و میزان اهمیت به این دوره میباشد. روشها: به این منظور با استفاده از روش تطبیقی، تفاوت و شباهتهای دوره کارورزی دو کشور بررسی شد. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به پرسشها از طریق وب سایت رسمی مجموعههای تخصصی، منابع کتابخانهای و هم چنین اسناد رسمی، مقالات معتبر در دو کشور گردآوری شد. پژوهش از نظر ماهیت کیفی و از نظر روش اجرا تطبیقی و توصیفی است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشگاههای فرهنگیان دو کشور ایران و فنلاند که دوره کارورزی را ارائه میدهند، بود. یافتهها: مقایسه کارورزی این دو دانشگاه در دو بعد ویژگیهای دوره کارورزی و محتوای برنامه درسی انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که از نظر دورههای کارورزی تمام وقت، شباهتهایی بین دو کشور وجود دارد اما برنامه کارورزی این دو کشوربه لحاظ ساختار و سرفصل های برنامه درسی متفاوتند. تعداد دورههای کارورزی در فنلاند و ایران مشابه یکدیگر هستند. همچنین در هر دو کشور دوره کارورزی رویکردی مشابه دارد. اما بین نظام تربیتمعلم فنلاند با ایران در مواردی همچون میزان واحدهای کارورزی، اهداف، طول دوره (ساعت وترم)، مکان تفاوتهایی اساسی وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق نشان میدهد که از نظر دورههای کارورزی تمام وقت، شباهتهایی بین دو کشور وجود دارد. یافتههای پژوهش حاضر میتواند به تصمیم گیران و برنامه ریزان نظام تربیتمعلم ایران در رفع نقیصههای احتمالی موجود در اجرای دورههای کارورزی در دانشگاه فرهنگیان کمک کند.
ملک زاده, عطیه و کاظمی, سمیه . (1402). بررسی تطبیقی دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان (ایران) و مراکز تربیت معلم فنلاند. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), 138-152. doi: 10.48310/jcdr.2024.16021.1093
MLA
ملک زاده, عطیه , و کاظمی, سمیه . "بررسی تطبیقی دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان (ایران) و مراکز تربیت معلم فنلاند", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3, 2, 1402, 138-152. doi: 10.48310/jcdr.2024.16021.1093
HARVARD
ملک زاده, عطیه, کاظمی, سمیه. (1402). 'بررسی تطبیقی دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان (ایران) و مراکز تربیت معلم فنلاند', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), pp. 138-152. doi: 10.48310/jcdr.2024.16021.1093
CHICAGO
عطیه ملک زاده و سمیه کاظمی, "بررسی تطبیقی دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان (ایران) و مراکز تربیت معلم فنلاند," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3 2 (1402): 138-152, doi: 10.48310/jcdr.2024.16021.1093
VANCOUVER
ملک زاده, عطیه, کاظمی, سمیه. بررسی تطبیقی دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان (ایران) و مراکز تربیت معلم فنلاند. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1402; 3(2): 138-152. doi: 10.48310/jcdr.2024.16021.1093