پیشینه و اهداف: در خصوص یادگیری زبان انگلیسی و شیوه های آموزش آن پژوهش های بسیاری انجام شده است لیکن تا آنجا که نگارنده این پژوهش بررسی کرده است، در خصوص آسیب های زبان انگلیسی در رشتههای فنی و حرفهای پژوهش تخصصی صورت نگرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر نیز بررسی چالش های درس زبان انگلیسی مقطع کاردانی و کارشناسی رشته های فنی وحرفه ای شهر اراک بر اساس مدل وین شتین و فانتینی از دیدگاه اساتید گروه زبان انگلیسی شهر اراک است. روشها: جامعه مورد بررسی در این پژوهش شامل کلیه اساتید زبان انگلیسی زن و مرد شهر اراک است که سابقه تدریس در دانشگاه های فنی وحرفه ای اراک را داشته اند. راهبرد اصلی تحقیق در این پژوهش، کیفی است و جهت گردآوری داده ها از روش مصاحبه ساختار نیافته استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه آسیبشناسی برنامه درس زبان انگلیسی بوده و روایی و پایایی ابزار مورد تائید قرارگرفته است. یافتهها: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که عدم کفایت پیش زمینه آموزشی و مواجهه بی مقدمه دانشجویان با زبان انگلیسی، تألیف کتب زبان انگلیسی نامتواوزن با نیاز دانشجویان رشته های فنی وحرفه ای، به روز نبودن محتوای کتاب زبان خارجه، عدم تمرکز سرفصل های آموزشی بر آموزش تخصصی زبان انگلیسی، بی انگیزگی دانشجویان در یادگیری زبان انگلیسی از عمده ترین آسیب ها هستند. نتیجهگیری: در مجموع نتیجه گیری کلی از آسیب شناسی درس زبان انگلیسی در دانشگاه های فنی و حرفه ای اراک نشان داد که سرفصل های آموزشی، تا حدود زیادی با هفت مورد عنوان شده در مدل وین شتین و فانتی نی در مغایرت هستند و همین مهم نیاز مداوم به بروزرسانی اساسی در سرفصل ها و محتوای برنامه های درسی را الزامی می سازد. فلذا پژوهش در زمینه ارزیابی هماهنگی و هم راستایی درونی برنامه های درسی و محتواهای آموزشی زیرنظام های مختلف آموزش فنی و حرفه ای پیشنهاد میشود.
فرازمند, فهیمه . (1402). بررسی چالشهای آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشتههای فنی و حرفهای شهر اراک بر اساس مدل وین شتین و فانتینی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), 153-166. doi: 10.48310/jcdr.2024.15899.1087
MLA
فرازمند, فهیمه . "بررسی چالشهای آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشتههای فنی و حرفهای شهر اراک بر اساس مدل وین شتین و فانتینی", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3, 2, 1402, 153-166. doi: 10.48310/jcdr.2024.15899.1087
HARVARD
فرازمند, فهیمه. (1402). 'بررسی چالشهای آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشتههای فنی و حرفهای شهر اراک بر اساس مدل وین شتین و فانتینی', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), pp. 153-166. doi: 10.48310/jcdr.2024.15899.1087
CHICAGO
فهیمه فرازمند, "بررسی چالشهای آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشتههای فنی و حرفهای شهر اراک بر اساس مدل وین شتین و فانتینی," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3 2 (1402): 153-166, doi: 10.48310/jcdr.2024.15899.1087
VANCOUVER
فرازمند, فهیمه. بررسی چالشهای آموزش زبان انگلیسی در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشتههای فنی و حرفهای شهر اراک بر اساس مدل وین شتین و فانتینی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1402; 3(2): 153-166. doi: 10.48310/jcdr.2024.15899.1087