ارزیابی موانع پیش روی معلمین تربیت بدنی و ورزش در بکارگیری روش درس‌پژوهی در کلاس‌های مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش تربیت بدنی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه علوم ورزشی دانشگاه غیردولتی - غیرانتفاعی ایوان کی، سمنان، ایران.

3 دانش‌آموخته مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 ، گروه علوم ورزشی، دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی ایوان کی، سمنان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: درس‌پژوهی یکی از ارکان توسعه حرفه‌ای معلمان در آموزش و پرورش مدرن است و به‌عنوان یکی از مؤثرترین و مهم‌ترین روشها برای ارتقای سطح علمی و عملی معلمان و دانش‌آموزان شناخته می‌شود. هدف از تحقیق حاضر، ارزیابی موانع پیش روی معلمین تربیت بدنی و ورزش در بکارگیری درس‌پژوهی در مدارس استان سمنان بود. روش‌ها‌: پژوهش حاضر به لحاظ روش کمی و از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی و تحلیل داده‌های آن با مُدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمین تربیت بدنی و ورزش آموزش و پرورش در استان سمنان تشکیل داد(253 N=). نمونه‌گیری تحقیق به‌صورت کل‌شمار انجام گرفت. در تحقیق حاضر پرسشنامه درس‌پژوهی هاکیو و همکاران (2018) مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از آزمون‌هایی مثل کلموگروف اسمیرنوف، تی تک نمونه‌ای و برای ساخت الگوی معادلات ساختاری متغیرهای تحقیق از نرم افزار پی‌ال‌اس استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد موانع موجود در درس‌پژوهی معلمان تربیت بدنی و ورزش شامل ساختار سازمانی متمرکز، فرهنگ سازمانی ضعیف، سبک رهبری دستوری، کمیت و کیفیت پایین فناوری اطلاعات، فرایندهای داخلی، میزان اطلاعات و دانش ضعیف معلمان، عدم تعهد و نوع شخصیت معلمان می‌باشد. نتیجه‌گیری: تدوین سیاست ‌یکپارچه ‌و ‌مدیریت ‌هماهنگ ‌در ‌حوزة درس‌پژوهی مدارس ‌باعث ‌خواهد ‌شد ‌تا‌ فضای مناسب‌تری برای استفاده از فرصت‌های موجود فراهم شود. برای رفع موانع سازمان‌دهی فرصت‌های یادگیری، درس‌پژوهی می‌تواند به ویژه در برنامه‌های پرورش حرفه‌ای معلمان جهت فراهم‌سازی امکان فعال بودن، خلاقیت، گفتگو، یادگیری و پژوهش مشارکتی مفید و موثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات