پیشینه و اهداف: این پژوهش به بررسی شکافهای آموزشی در زمینه برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در فرآیند کارورزی میپردازد. هدف اصلی این مطالعه تحلیل تطبیقی این سه نوع برنامه درسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها در ایجاد یادگیری مؤثر و کاربردی برای دانشجویان است. روشها: با استفاده از رویکرد آمیخته اکتشافی(کیفی(پدیدارشناسی و تحلیل تماتیک) و کمی (بر اساس نظر سنجی) ) ، اطلاعات مربوط به تجربیات دانشجویان و مربیان(استادان راهنما و معلمان راهنما) در کارورزی جمعآوری و تحلیل شد. یافتهها: نتایج این تحقیق در بخش کیفی سه مضمون اساسی با مقوله هایی حاوی: شکافهای آموزشی(عدم تطابق محتوای درسی، چالشهای واقعی) ، نیازهای آموزشی(کمبود مهارتهای نرم، نیاز به یادگیری عملی، نیاز به مهارتهای مدیریتی، کمبود نوآوری در تدریس) و محیط کارورزی( نیاز به حمایت مربیان، عدم تعامل مربیان، نیاز به اعتماد به نفس) به عنوان مبنایی برای تحلیل کیفی دادهها و شناسایی الگوهای موجود در پاسخها بودند، استخراج شد. و در بخش کمی نشان داد که شکافهای معناداری میان آنچه که در برنامههای درسی قصد شده و آنچه که در عمل اجرا میشود وجود دارد. در تحلیل کیفی، شرکتکنندگان به عدم تطابق بین اهداف آموزشی و محتوای درسی اشاره کردند. این نتایج تأییدکننده یافتههای کمی است و نشان میدهد که از نظر دانشجومعلمان نیز شکافهای آموزشی وجود دارد. نتیجهگیری: همچنین، نتایج به تفکیک هر یک از برنامههای درسی و تأثیر آنها بر یادگیری و توانمندیهای عملی دانشجویان ارائه شد.این مطالعه میتواند به اصلاح و بهبود برنامههای درسی در حوزه کارورزی کمک کند و زمینهساز طراحی برنامههای آموزشی مؤثرتر گردد.
حمزه لو, زهره و حسینی اصل نظرلو, مریم . (1402). بررسی شکافهای آموزشی: تحلیل تطبیقی برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در فرآیند کارورزی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), 183-198. doi: 10.48310/jcdr.2024.16906.1113
MLA
حمزه لو, زهره , و حسینی اصل نظرلو, مریم . "بررسی شکافهای آموزشی: تحلیل تطبیقی برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در فرآیند کارورزی", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3, 2, 1402, 183-198. doi: 10.48310/jcdr.2024.16906.1113
HARVARD
حمزه لو, زهره, حسینی اصل نظرلو, مریم. (1402). 'بررسی شکافهای آموزشی: تحلیل تطبیقی برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در فرآیند کارورزی', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3(2), pp. 183-198. doi: 10.48310/jcdr.2024.16906.1113
CHICAGO
زهره حمزه لو و مریم حسینی اصل نظرلو, "بررسی شکافهای آموزشی: تحلیل تطبیقی برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در فرآیند کارورزی," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 3 2 (1402): 183-198, doi: 10.48310/jcdr.2024.16906.1113
VANCOUVER
حمزه لو, زهره, حسینی اصل نظرلو, مریم. بررسی شکافهای آموزشی: تحلیل تطبیقی برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در فرآیند کارورزی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1402; 3(2): 183-198. doi: 10.48310/jcdr.2024.16906.1113