بررسی شکاف‌های آموزشی: تحلیل تطبیقی برنامه‌های درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در فرآیند کارورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: این پژوهش به بررسی شکاف‌های آموزشی در زمینه برنامه‌های درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در فرآیند کارورزی می‌پردازد. هدف اصلی این مطالعه تحلیل تطبیقی این سه نوع برنامه درسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها در ایجاد یادگیری مؤثر و کاربردی برای دانشجویان است. روش‌ها:  با استفاده از رویکرد آمیخته اکتشافی(کیفی(پدیدارشناسی و تحلیل تماتیک) و کمی (بر اساس نظر سنجی) ) ، اطلاعات مربوط به تجربیات دانشجویان و مربیان(استادان راهنما و معلمان راهنما) در کارورزی جمع‌آوری و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج این تحقیق در بخش کیفی سه مضمون اساسی با مقوله هایی حاوی: شکاف‌های آموزشی(عدم تطابق محتوای درسی، چالش‌های واقعی) ، نیازهای آموزشی(کمبود مهارت‌های نرم، نیاز به یادگیری عملی، نیاز به مهارت‌های مدیریتی، کمبود نوآوری در تدریس) و محیط کارورزی( نیاز به حمایت مربیان، عدم تعامل مربیان، نیاز به اعتماد به نفس) به عنوان مبنایی برای تحلیل کیفی داده‌ها و شناسایی الگوهای موجود در پاسخ‌ها بودند، استخراج شد. و در بخش کمی نشان داد که شکاف‌های معناداری میان آنچه که در برنامه‌های درسی قصد شده و آنچه که در عمل اجرا می‌شود وجود دارد. در تحلیل کیفی، شرکت‌کنندگان به عدم تطابق بین اهداف آموزشی و محتوای درسی اشاره کردند. این نتایج تأییدکننده یافته‌های کمی است و نشان می‌دهد که از نظر دانشجومعلمان نیز شکاف‌های آموزشی وجود دارد. نتیجه‌گیری: همچنین، نتایج به تفکیک هر یک از برنامه‌های درسی و تأثیر آن‌ها بر یادگیری و توانمندی‌های عملی دانشجویان ارائه شد.این مطالعه می‌تواند به اصلاح و بهبود برنامه‌های درسی در حوزه کارورزی کمک کند و زمینه‌ساز طراحی برنامه‌های آموزشی مؤثرتر گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات