پیشینه و اهداف: مطالعه رویکردهای برنامهریزی درسی کمک میکند تا برنامه ریزان آموزشی برنامهها را مؤثرتر طراحی کرده و به نیازهای دانشآموزان پاسخ دهند.هدف این پژوهش بررسی تحولات نوین رویکردهای برنامه درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت است.روشها: برای این منظور از روش سیستماتیک استفاده شده است.نمونه پژوهش منابع مرتبط مربوط به موضوع پژوهش بودند که بهترین اطلاعات را در اختیار پژوهشگر و در راستای سوال پژوهش قرار می دادند. پس از مطالعه منابع، پژوهشگر اطلاعات را تحلیل کرده، آنها را با توجه بر نقش اثرگذار و اثرپذیر آنها در حوزه های مرتبط طبقه بندی کرده است. این طبقه ها در عناوینی چوناصول و ایدئولوژی هایی در پایه گذاری برنامه ریزی درسی نوین تحولات ،نظریه ها و مدل ها ، تغییرات در سیاست گذاری آموزشی، نوع رویکردهای برنامه ریزی نوین و اصول و الگوهای تدریس برخاسته از آن، تحولات رخ داده در ارزیابی و ستجش و تدریس و آموزش منبعث از این تغییرات و چالش های پیش روی این تغییرات تقسیم شدند.یافتهها: یافته ها نشان دادکارکرد رویکردهای برنامه ریزی درسی با توجه به بستر تاریخی فرهنگی و اجتماعی بوده است و رویکردهای نوین برنامه ریزی درسی به سمت یک رویکرد پاسخگو محور در بستر جامعه حرکت کرده است.نتیجهگیری:: برای پاسخگویی به تغییرات جدید در حوزه آموزش و پرورش، باید برنامهریزی درسی را به گونهای تغییر داد تا با نیازهای جدید جامعه سازگار باشد. به همین دلیل، نیاز به همکاری بین مدارس، دانشگاهها، سازمانهای آموزشی و دولت وجود دارد تا بتوان به بهبود آموزش و پرورش در کشورمان دست یافت.
معتمدی, اعظم. (1403). رهیافتی سیستماتیک از تحولات نوین رویکردهای برنامه ریزی درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 4(1), -. doi: 10.48310/jcdr.2024.16776.1108
MLA
اعظم معتمدی. "رهیافتی سیستماتیک از تحولات نوین رویکردهای برنامه ریزی درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 4, 1, 1403, -. doi: 10.48310/jcdr.2024.16776.1108
HARVARD
معتمدی, اعظم. (1403). 'رهیافتی سیستماتیک از تحولات نوین رویکردهای برنامه ریزی درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 4(1), pp. -. doi: 10.48310/jcdr.2024.16776.1108
VANCOUVER
معتمدی, اعظم. رهیافتی سیستماتیک از تحولات نوین رویکردهای برنامه ریزی درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1403; 4(1): -. doi: 10.48310/jcdr.2024.16776.1108