سنتزپژوهی کاربرد چت بات ها (نرم افزار هوش مصنوعی) در آموزش زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران.

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

پیشینه و اهداف: امروزه، علاقه‌مندی فزاینده‌ای به استفاده از چت‌بات‌ها در امر تدریس به ویژه در یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. پیشرفت‌هایی مانند ChatGPT، یک مدل زبان بزرگ که بر روی داده‌های وسیع آموزش دیده است، می‌تواند به انجام وظایف مختلف پردازش زبان طبیعی بپردازد. روش‌ها‌: هدف از پژوهش حاضر، وارسی کاربرد چت بات ها (نرم افزار هوش مصنوعی) در آموزش زبان انگلیسی با استفاده از روش پژوهش کیفی با رویکرد سنتزپژوهی بوده است. جامعه هدف شامل محتوای 15 مقاله منتخب از پایگاه های اطلاعاتی معتبر در دنیا بوده است که برای تجزیه و تحلیل آن از روش سندولسکی و باروسو (2007) استفاده شد. به منظور بررسی کیفیت پایایی قابل اعتماد بودن، از ضریب کاپای کوهن که 0.88 به دست آمد، استفاده شد. یافته‌ها: یافته ها نشان داد که چت بات ها به عنوان ابزاری از هوش مصنوعی در یادگیری زبان انگلیسی قابل اتکاء هستند و مطالعه حاضر به درک بهتر فراگیران از یادگیری زبان انگلیسی به واسطه چت بات ها حکایت دارد که یکسری از عوامل علّی در کنار مزایا و معایب با وجود چالش ها منجر به نتایج قابل قبول از کاربرد چت بات ها در آموزش زبان انگلیسی گردیده است. نتیجه‌گیری: با تحول در چشم انداز آموزشی، برنامه‌های آموزش معلمان باید هوش مصنوعی را به همراه روش‌های نوین آموزشی در راستای حرکت به سوی سواد دیجیتال مدرن بپذیرند. همچنین نتایج این مطالعه معلمان را تشویق خواهد کرد تا یادگیرندگان را راهنمایی کنند که چگونه در مراحل مختلف یادگیری زبان دوم به‌طور مؤثر از چت‌بات‌ها استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات