پیشینه و اهداف: سرمایة معنوی به عنوان یکی از مهمترین اشکال سرمایههای سازمانی محسوب می شود که نقش حیاتی در ارتقای رفاه فردی، سازمانی و اجتماعی ایفا می کند. این پژوهش با هدف کشف مؤلّفههای سرمایة معنوی در بین معلمان دورة اول مقطع ابتدایی شهرستان مانه و سملقان در سال تحصیلی1404-1403 انجام شد. روشها: روش پژوهش از نوع کیفی و با راهبرد پدیدارشناسی توصیفی است. برای بررسی عمیق مفاهیم مورد نظر از روش مطالعه اسنادی و بررسی مبانی و همچنین مصاحبة نیمه ساختاریافته استفاده شده است. مشارکتکنندگان 20 نفر از معلمان دورة اول مقطع ابتدایی بودند که با استفاده از شیوة نمونه گیری هدفمند و روش گلولة برفی تا مرز اشباع نظری و از نوع ملاکی انتخاب شدند. برای اعتبار بخشی به یافته ها، انجام مصاحبه تا رسیدن به مرز اشباع نظری ادامه داشت. بررسی صحت یافتهها از روش بررسی توسط اعضاست. برای تعیین پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار(توافق درون موضوعی) استفاده شد. برای رعایت ویژگیهای کیفی پژوهش، از سه ملاک قابل قبول بودن، تأثیرپذیری و قابلیت اطمینان استفاده شد. یافته ها: به منظور کشف و شناسایی مؤلّفه های سرمایة معنوی در بین معلمان مقطع ابتدایی دوره اول شهرستان مانه و سملقان، مضامین مرتبط با استفاده از محورها وشاخص های شناسایی شده حاصل از بررسی ادبیات پژوهش و تحلیل و تفسیر داده های مصاحبة نیمه ساختاریافته و عمیق با 20 نفر معلمان مقطع ابتدایی دورة اول بدست آمد. نتیجهگیری: یافته ها نشان داد که مؤلّفههای سرمایة معنوی در دو بعد فردی(رضایت شغلی، پایبندی به ارزشها، مسئولیتپذیری، خلاقیت، نظم و انضباط کاری، امنیت شغلی، پایبندی به قوانین و مقررات سازمانی، احساس مفید بودن و ارزشمندی، داشتن برنامه و هدف و علاقمندی و اشتیاق به کار) و بعد برون فردی(اعتماد مدیران ارشد، احترام بین همکاران، روابط بین فردی، علاقمندی به رشد و توسعة دیگران و روحیة کار تیمی) مطرح می شود.
محمدآبادی, معصومه و کرد فیروزجائی, فهیمه . (1404). ارائة مدل مؤلّفههای سرمایة معنوی در بین معلمان دوره اول مقطع ابتدایی (یک پژوهش کیفی). پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), -. doi: 10.48310/jcdr.2025.18746.1142
MLA
محمدآبادی, معصومه , و کرد فیروزجائی, فهیمه . "ارائة مدل مؤلّفههای سرمایة معنوی در بین معلمان دوره اول مقطع ابتدایی (یک پژوهش کیفی)", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5, 1, 1404, -. doi: 10.48310/jcdr.2025.18746.1142
HARVARD
محمدآبادی, معصومه, کرد فیروزجائی, فهیمه. (1404). 'ارائة مدل مؤلّفههای سرمایة معنوی در بین معلمان دوره اول مقطع ابتدایی (یک پژوهش کیفی)', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), pp. -. doi: 10.48310/jcdr.2025.18746.1142
CHICAGO
معصومه محمدآبادی و فهیمه کرد فیروزجائی, "ارائة مدل مؤلّفههای سرمایة معنوی در بین معلمان دوره اول مقطع ابتدایی (یک پژوهش کیفی)," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5 1 (1404): -, doi: 10.48310/jcdr.2025.18746.1142
VANCOUVER
محمدآبادی, معصومه, کرد فیروزجائی, فهیمه. ارائة مدل مؤلّفههای سرمایة معنوی در بین معلمان دوره اول مقطع ابتدایی (یک پژوهش کیفی). پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1404; 5(1): -. doi: 10.48310/jcdr.2025.18746.1142