هنجاریابی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس کیفیت خدمات در آموزش عالی (براساس مدل HEdPERF)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران.

2 استادیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، همدان ایران.

3 دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، ارومیه، ایران.

4 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامة ارزیابی کیفیت خدمات در آموزش عالی بود. روش‌ها‌: جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1401-1400 (به تعداد 17000) دانشجو بود که تعداد 380 نفر به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. جهت محاسبه روایی همگرا و واگرا از پرسشنامة کیفیت خدمات آموزشی مؤسسات عالی آموزشی براساس مدل AQIP و کیفیت خدمات آموزشی Parmason et al (1985)  استفاده شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی به کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی و تجزیه و تحلیل داده ­ها با نرم افزارهای اس. پی. اس. اس. نسخه 25 و لیزرل نسخه 8/8 انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی همانند فرم اصلی، 6 عامل جنبه ­های اداری، جنبه های تحصیلی، تصویر، دسترسی، برنامه­ های ارائه شده و امکانات فیزیکی را مورد تأیید قرار داد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 86/0 و برای خرده مقیاس‌های جنبه­ های اداری، جنبه ­های تحصیلی، تصویر، دسترسی، برنامه ­های ارائه شده و امکانات فیزیکی به ترتیب ضریب آلفای کرونباخ برابر با 82/0، 80/0، 81/0، 86/0، 83/0 و 89/0 به دست آمد. علاوه بر این، ضریب بازآزمایی با فاصلة چهار هفته برای کل پرسشنامه 79/0 و برای خرده مقیاس‌های جنبه ­های اداری، جنبه های تحصیلی، تصویر، دسترسی، برنامه­ های ارائه شده و امکانات فیزیکی به ترتیب 74/0، 73/0، 72/0، 80/0، 77/0 و 84/0 به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی نشان‌دهندة روایی همگرا و تشخیصی مطلوب پرسشنامه بود (001/0P<). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت که پرسش‌نامة ارزیابی کیفیت خدمات در آموزش عالی ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازه‌گیری کیفیت خدمات در آموزش عالی است.

کلیدواژه‌ها