پیشینه و اهداف: داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی سرشار از مفاهیم و مباحث اخلاقی است که بازنگری و تامل در آنها می تواند در رشد دانش و عمل اخلاقی کودکان نقش مهمی را ایفا کند. پژوهش حاضر به منظور اثر بخشی آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی بر رشد قضاوت های اخلاقی کودکان شهر تبریز صورت پذیرفته است. روشها: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. 60 نفر از کودکان مدارس شهر تبریز به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (30 نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. از ابزار پرسشنامه آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) به عنوان پیش آزمون- پس آزمون در این پژوهش استفاده شد. برنامه آموزشی طراحی شده مبتنی بر داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی به عنوان متغیر مستقل در 8 جلسه یک ساعته، هفته ای دو جلسه بر روی آنها اجرا گردید و در نهایت، داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس و در نرم افزار SPSS نسخه ی 13 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس داده ها نشان داد که آموزش داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی بر رشد قضاوت های اخلاقی و تک تک مولفه های آن در کودکان شهر تبریز تاثیر معناداری داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که متون کلاسیک ادب فارسی یکی از منابع غنی برای تدوین و طراحی محتوی برنامه های درسی دوره ابتدائی برای آموزش مفاهیم اخلاقی است.
ایمان زاده, علی و مرندی حیدرلو, مریم . (1403). آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی بر رشد قضاوتهای اخلاقی دانش آموزان ابتدایی شهر تبریز. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 4(1), 134-149. doi: 10.48310/jcdr.2025.18770.1151
MLA
ایمان زاده, علی , و مرندی حیدرلو, مریم . "آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی بر رشد قضاوتهای اخلاقی دانش آموزان ابتدایی شهر تبریز", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 4, 1, 1403, 134-149. doi: 10.48310/jcdr.2025.18770.1151
HARVARD
ایمان زاده, علی, مرندی حیدرلو, مریم. (1403). 'آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی بر رشد قضاوتهای اخلاقی دانش آموزان ابتدایی شهر تبریز', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 4(1), pp. 134-149. doi: 10.48310/jcdr.2025.18770.1151
CHICAGO
علی ایمان زاده و مریم مرندی حیدرلو, "آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی بر رشد قضاوتهای اخلاقی دانش آموزان ابتدایی شهر تبریز," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 4 1 (1403): 134-149, doi: 10.48310/jcdr.2025.18770.1151
VANCOUVER
ایمان زاده, علی, مرندی حیدرلو, مریم. آموزش فلسفه برای کودکان با استفاده از داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی بر رشد قضاوتهای اخلاقی دانش آموزان ابتدایی شهر تبریز. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1403; 4(1): 134-149. doi: 10.48310/jcdr.2025.18770.1151