بررسی تاثیر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی بر عملکرد دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در درس ریاضیات پایه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی بر عملکرد دانشجویان رشته آموزش ابتدایی در درس ریاضیات پایه انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش‌شناسی از نوع مطالعات همبستگی است. روش‌ها‌: جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در مقطع کارشناسی بود (1200 نفر)، که از میان آنها نمونه‌ای به حجم 348 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامة انگیزش تحصیلی AMS (با روایی و پایایی تأیید‌شده) و آزمون استاندارد عملکرد تحصیلی گردآوری شده‌اند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین تمامی ابعاد انگیزش درونی (دانستن، دستاورد، تجربه) و عملکرد تحصیلی در درس ریاضیات همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، برخی ابعاد انگیزش بیرونی مانند “منسجم” و “درون‌فکنی” نیز نقش تأثیرگذاری، هرچند کمتر از انگیزش درونی، بر عملکرد تحصیلی داشتند. نتیجه‌گیری: به­ طور کلی، یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که تقویت انگیزش درونی دانشجویان، به­ ویژه انگیزه برای یادگیری و کسب دانش، می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضیات کمک شایانی کند. این یافته‌ها می‌تواند پایه‌گذار برنامه‌های آموزشی و استراتژی‌های تدریس مؤثّری باشد که به تقویت هر دو نوع انگیزش در دانشجویان کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
Areepattamannil, S. (2011). Effects of academic motivation, academic self-concept, and academic achievement on mathematics achievement of immigrant and non-immigrant students. Learning and Individual Differences, 21(2), 182–185. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.11.005
Bahrani, M. (2005). Validity and reliability of the Persian version of the Academic Motivation Scale. Journal of Educational Sciences, 12(3), 23–40.
Cerda, G., Etchepare-Elias, C., Sanmartí, N., & Méndez, N. (2021). The role of motivation in mathematics learning. Educational Studies in Mathematics, 106(3), 419–442. https://doi.org/10.1007/s10649-020-10013-6
Clark, M. H., & Shruot, R. E. (2010). Academic motivation and student performance. Learning and Individual Differences, 20(2), 155–158. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2009.10.002
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 627–668. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.6.627
Goodman, J., Smith, L., & Roberts, P. (2013). External rewards and their impact on mathematics learning. Journal of Educational Research, 106(4), 325–339.
Gopalan, N., Bober, S., & Khan, M. (2017). Intrinsic versus extrinsic motivation in education. Motivation Science, 3(2), 133–143. https://doi.org/10.1037/mot0000043
Harris, R., Brown, T., & Young, M. (2010). The role of intrinsic and extrinsic motivation in mathematics achievement. Educational Psychology, 30(3), 325–340. https://doi.org/10.1080/01443410903560244
Hashemi Nosratabad, T., Birami, M., Vahedi, S., & Birami, N. (2017). The effectiveness of teaching help-seeking strategies on academic stress, performance, and motivation in students. Cognitive Strategies in Learning, 5(8), 139–158. [In Persian].
Linnenbrink-Garcia, L., Patall, E. A., & Pekrun, R. (2018). Adaptive motivation and learning. Educational Psychology Review, 30(3), 713–720. https://doi.org/10.1007/s10648-017-9419-6
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (3rd ed.). Prentice Hall.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivations in education. Annual Review of Psychology, 71, 105–132. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122216-011719
Sheldon, K. M., & Elliot, A. J. (1999). Goal striving, need satisfaction, and longitudinal well-being: The Self-Concordance Model. Journal of Personality and Social Psychology, 76(3), 482–497. https://doi.org/10.1037/0022-3514.76.3.482
Shield, J., Andrews, G., & Baker, L. (2015). Motivation and success in mathematics: The importance of a combined approach. Mathematics Education Research Journal, 27(4), 451–470. https://doi.org/10.1007/s13394-015-0140-y
Talebzadegan, M. (2002). Investigating factors influencing the academic progress of successful female third-grade guidance students in Ahvaz. Internal Journal of the Khuzestan Research Council, 3(1), 25–31. [In Persian].
Thomas, J., Cooper, M., & Lee, H. (2018). Intrinsic motivation and its role in mathematics achievement. International Journal of Educational Studies, 15(2), 112–126.
Vahedi, S., Farrokhi, F., & Bevrani, H. (2012). The factor structure of the Academic Motivation Scale in Iranian university students. Journal of Psychological Studies, 8(4), 75–90.
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Brière, N. M., Senécal, C., & Vallières, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003–1017. https://doi.org/10.1177/0013164492052004025
Vansteenkiste, M., Lens, W., & Deci, E. L. (2006). Intrinsic versus extrinsic goal contents in self-determination theory. Educational Psychologist, 41(1), 19–31. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4101_4
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2002). Development of achievement motivation. Academic Press.
Zhang, X., & Chen, J. (2022). Motivation and mathematics performance: An empirical study. Journal of Educational Psychology, 34(6), 147–167.
Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (Eds.). (2011). Handbook of self-regulation of learning and performance. Routledge.