تصمیم‌گیری مشارکتی معلمان مدارس: بررسی نقش پیش‌بینی‌کننده اعتماد سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران.

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی اعتماد سازمانی به ­عنوان  پیش‌بینی‌کنندة  تصمیم‌گیری مشارکتی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان گیلانغرب بود. روش‌ها‌: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری شامل کلیة معلمان ابتدایی مدارس شهرستان گیلانغرب به حجم 466 نفر است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 215 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از دو پرسشنامه تصمیم‌گیری مشارکتی جانگمنس و همکاران (2005) و اعتماد سازمانی کاناواتاناچی و یو (2012) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و  پایایی پرسشنامه نیز  با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ  تأیید شد. داده‌های پژوهش پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS-22 در دو سطح، توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته ­های پژوهش نشان می‌دهد که همبستگی مثبت و معناداری بین اعتماد سازمانی و مؤلّفه‌های آن با مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری وجود دارد. همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هر سه مؤلّفة اعتماد سازمانی یعنی اعتماد مبتنی بر شناخت، اعتماد مبتنی بر تأثیر و گرایش به اعتماد، توانایی پیش­بینی مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری را دارند. نتیجه‌گیری: در مجموع با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که اعتماد سازمانی باعث می­شود که معلمان در مدرسه از قوانین تعیین شده در مدرسه پیروی کنند، جو آموزشی دوستانه‌ای ایجاد کنند، از شیوه‌های منصفانه برخورد با خود اطمینان داشته باشند، و سبک تصمیم ­گیری مشارکتی که ضامن موفقیت در سیستم آموزشی را اجرایی کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
Adabi, H. and Yekta, M. (2015). The Relationship between Organizational climate and Organizational trust with rate of Managers Participation in decision-making in Sport and Youth Administration. Applied Research of Sport Management4(1), 81-91. [In Persian]
Afrianda, R. E., & Yuliana, L. (2025). Evaluation Situation Source Power Humans Understand Powers And Challenges. Multidisipliner Knowledge, 3(1), 34-43.
Akudo, F. U. (2021). ORGANIZATIONAL TRUST AS PREDICTOR OF TEACHERS’JOB INVOLVEMENT IN SECONDARY SCHOOLS IN ANAMBRA STATE. UNIZIK Journal of Educational Research and Policy Studies, 4, 13-21.
Almohammadi, A. S. (2025, January). Mindfulness and decision-making for teachers—the mediating role of self-esteem and the moderating role of experience. In Frontiers in Education, 9, 1-11.
Balyer, A. (2017). Trust in School Principals: Teachers' Opinions. Journal of Education and Learning6(2), 317-325.
Cansoy, R., Polatcan, M., & Parlar, H. (2020). Paternalistic school principal behaviours and teachers’ participation in decision making: The intermediary role of teachers’ trust in principals. Research in Educational Administration and Leadership5(2), 553-584.
Dedering, K., & Pietsch, M. (2025). School leader trust and collective teacher innovativeness: On individual and organisational ambidexterity’s mediating role. Educational Review77(2), 351-380.
Deepalakshmi, N., Tiwari, D., Baruah, R., Seth, A., & Bisht, R. (2024). Employee engagement and organizational performance: A human resource perspective. Educational Administration: Theory and Practice, 30(4), 5941-5948.
Ergin Kocatürk, H. (2016). School culture as predictor of teachers’ attitudes towards professional development: mediating role of organizational trust (Master's thesis, Middle East Technical University).
Esmaili E, Azizi Nejad B. Investigating the Role of Leadership Perceptions, Participatory Decisions and Organizational Trust the Mediator role of Motivational Teachers on Teaching Activities of Elementary Teachers. MEO 2021; 9 (2) :291-321
URL: http://journalieaa.ir/article-1-183-fa.html [In Persian]
Hidayat, R., & Elizabeth Patras, Y. (2022). The Effect of Organizational Trust and Job Satisfaction on Teachers’ Organizational Citizenship Behaviour in Private Senior High Schools. Journal Management Pendelikon Islam, 6(04), 1049-1063.
Hong, J., Cross Francis, D., Wang, Q., Lewis, L., Parsons, A., Neill, C., & Meek, D. (2020). The role of trust: Teacher capacity during school leadership transition. In Frontiers in Education, 5,108-117.
Huliatunisa, Y., Nurlaelah, N., & Hasanah, I. R. (2023). Manajemen Pengambilan Keputusan Dalam Organisasi Pendidikan. Management of Education: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam9(2), 277-286.
Huseyin, A. K. A. R. (2018). Meta-analysis of organizational trust studies conducted in educational organizations between the years 2008-2018. International Journal of Educational Methodology4(4), 287-302. [In Persian]
Inandi, Y., Yaman, Ş., & Mustafa, A. T. A. Ş. (2022). The Relation between Career Barriers Faced by Teachers & Level of Stress and Job Satisfaction. Participatory Educational Research9(2), 240-260.
Kafetzopoulos, D. (2023). Environmental dynamism and sustainability: the mediating role of innovation, strategic flexibility and HR development. Management Decision, 61(6), 1697-1716.
Khofi, M. B. (2024). Collaborative leadership in education: Increasing Teacher participation in decision making. Journal of Loomingulisus ja Innovatsioon1(2), 82-90. [In Persian]
Kim, J., Putterman, L., & Zhang, X. (2022). Trust, beliefs and cooperation: Excavating a foundation of strong economies. European Economic Review, 147, 1-18.
Koşar, D., Şahin, F., & Koşar, S. (2023). The Mediating Role of Trust in School in the Relationship Between the Types of Power Exerted by School Principals and the Organizational Citizenship Behaviors of Teachers. Egitim ve Bilim48(215), 243-260. [In Persian]
Kourti, S. K., & Potari, D. (2024). Teacher emotions and in-the-moment decision making in the secondary mathematics classroom. The Journal of Mathematical Behavior74, 1-17.
Meintjies, S. N. (2018). Participatory decision-making in schools: A study of two schools in Gauteng (Doctoral dissertation, University of the Witwatersrand, Faculty of Humanities, School of Education).
Muthi, H. (2019). Pengaruh partisipasi guru dalam pengambilan keputusan dan implementasi pengawas terhadap kinerja guru. Madrascience: Jurnal Pendidikan Islam, Sains, Sosial, Dan Budaya1(2), 51-71.
Sukmawati, E., & Imanah, N. D. N. (2022). Pembelajaran Daring Berbasis Masalah Dalam Peningkatan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(2), 196–199.
Tampubolon, P. D. S. R. (2023). Manajemen Sekolah Terkait Analisis Pendekatan Hubungan Manusia terhadap Partisipasi Guru Pendidikan dalam Pengambilan Keputusan. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan11(2), 447-475.
Tijani, A. A. (2020). Participatory Decision Making: An Effective Tool for School Effectiveness in Kwara State, Nigeria. HONAI3(1), 1-14.
Unciti, O., & Palau, R. (2023). Teacher decision making tool: Development of a prototype to facilitate teacher decision making in the classroom. JOTSE: Journal of Technology and Science Education13(3), 740-760.
Yassien, B. B. B., Albadarneh, M. M. T., Alazzam, A. A. A. M., & Rababah, M. A. (2023). Relationship between organisational trust and decision-making participation. Journal of Higher Education Theory and Practice23(7). [In Persian]
Yassien, B. M. B. (2023). The Degree of Organizational Trust and its relationship with the participation in decision-making processes. Journal of Positive Psychology and Wellbeing7(2), 68-77. [In Persian]