1
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران.
10.48310/jcdr.2025.18608.1129
چکیده
پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی اعتماد سازمانی به عنوان پیشبینیکنندة تصمیمگیری مشارکتی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان گیلانغرب بود. روشها: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری شامل کلیة معلمان ابتدایی مدارس شهرستان گیلانغرب به حجم 466 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 215 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه تصمیمگیری مشارکتی جانگمنس و همکاران (2005) و اعتماد سازمانی کاناواتاناچی و یو (2012) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS-22 در دو سطح، توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافتهها: یافته های پژوهش نشان میدهد که همبستگی مثبت و معناداری بین اعتماد سازمانی و مؤلّفههای آن با مشارکت معلمان در تصمیمگیری وجود دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هر سه مؤلّفة اعتماد سازمانی یعنی اعتماد مبتنی بر شناخت، اعتماد مبتنی بر تأثیر و گرایش به اعتماد، توانایی پیشبینی مشارکت معلمان در تصمیمگیری را دارند. نتیجهگیری: در مجموع با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که اعتماد سازمانی باعث میشود که معلمان در مدرسه از قوانین تعیین شده در مدرسه پیروی کنند، جو آموزشی دوستانهای ایجاد کنند، از شیوههای منصفانه برخورد با خود اطمینان داشته باشند، و سبک تصمیم گیری مشارکتی که ضامن موفقیت در سیستم آموزشی را اجرایی کنند.
عرفانی زاده, فریبرز و اولادیان, هانیه . (1404). تصمیمگیری مشارکتی معلمان مدارس: بررسی نقش پیشبینیکننده اعتماد سازمانی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), 18-28. doi: 10.48310/jcdr.2025.18608.1129
MLA
عرفانی زاده, فریبرز , و اولادیان, هانیه . "تصمیمگیری مشارکتی معلمان مدارس: بررسی نقش پیشبینیکننده اعتماد سازمانی", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5, 1, 1404, 18-28. doi: 10.48310/jcdr.2025.18608.1129
HARVARD
عرفانی زاده, فریبرز, اولادیان, هانیه. (1404). 'تصمیمگیری مشارکتی معلمان مدارس: بررسی نقش پیشبینیکننده اعتماد سازمانی', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), pp. 18-28. doi: 10.48310/jcdr.2025.18608.1129
CHICAGO
فریبرز عرفانی زاده و هانیه اولادیان, "تصمیمگیری مشارکتی معلمان مدارس: بررسی نقش پیشبینیکننده اعتماد سازمانی," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5 1 (1404): 18-28, doi: 10.48310/jcdr.2025.18608.1129
VANCOUVER
عرفانی زاده, فریبرز, اولادیان, هانیه. تصمیمگیری مشارکتی معلمان مدارس: بررسی نقش پیشبینیکننده اعتماد سازمانی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1404; 5(1): 18-28. doi: 10.48310/jcdr.2025.18608.1129