بررسی میزان احساس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان افغان مقطع ابتدایی به‌منزله نشاط ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

2 دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان

3 کارشناسی علوم تربیتی، مرکز تربیت معلم شهید رجایی، سمنان، ایران

10.48310/jcdr.2025.17848.1119

چکیده

پیشینه و اهداف: دانش­آموزان افغان که بخش قابل‌توجهی از مهاجران در ایران را تشکیل می‌دهند در جایگاه یک شهروند مهاجر دارای حقوق و مسئولیت‌هایی هستند. یکی از حقوق آن‌ها، حق تحصیل در مدارس است. احساس تعلق به مدرسه، عنصری حیاتی در رشد و شکوفایی دانش‌آموزان محسوب می‌شود و فقدان آن می‌تواند پیامدهای منفی متعددی به دنبال داشته باشد. این موضوع برای دانش‌آموزان مهاجر، به‌ویژه دانش‌آموزان افغان که ممکن است با چالش‌های فرهنگی، زبانی و اجتماعی بیشتری روبرو باشند، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. در این پژوهش ما به دنبال بررسی این احساس در میان دانش آموزان افغان هستیم. روش‌ها‌: برای انجام این پژوهش از روش پژوهش پیمایشی استفاده ‌شده است. جامعة آماری پژوهش کلیة دانش­آموزان افغان مقطع ابتدایی شهرستان پاکدشت بوده‌اند که 264 نفر از آنان به‌صورت تصادفی برای حجم نمونه انتخاب ‌شده‌اند. برای بررسی میزان احساس تعلق دانش­آموزان افغان از پرسشنامة حس تعلق بری و همکاران استفاده کرده‌ایم. پرسشنامه‌ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و بعد از جمع‌آوری، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 21 spss  و از طریق آمارهای توصیفی تک متغیره مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: داده‌های به‌دست ‌آمده حاکی از آن است که به ‌طور کلی احساس تعلق خوبی در بین دانش­آموزان افغان به مدرسه وجود دارد. دامنة نمرات 57 نشان می‌دهد که تفاوت‌های قابل ‌توجهی در احساس تعلق بین دانش‌آموزان وجود دارد. انحراف معیار 03/12 نشان‌دهندة پراکندگی مناسب این احساسات در میان دانش‌آموزان است. اما در مؤلّفة مشارکت علمی داده‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که دانش­آموزان ممکن است نسبت به تحصیل و مشارکت در فعالیت‌های علمی رغبت کمی داشته باشند. نتیجه‌گیری: احساس تعلق مثبت در بین دانش­آموزان افغان دیده می‌شود. اما می‌توان اقدامات مختلفی را برای بهبود وضعیت احساس تعلق به مدرسه و مشارکت دانش‌آموزان طراحی کرد. این اقدامات باید شامل برنامه‌های آموزشی برای معلمان، فعالیت‌های تشویقی برای دانش‌آموزان، و ایجاد فضایی عادلانه و محترم در مدرسه باشد. فضای عادلانه محیطی است که در آن ‌همه دانش‌آموزان، فارغ از تفاوت‌هایشان، به فرصت‌های برابر آموزشی و حمایتی دسترسی داشته باشند. این فضا، زمینه را برای شکوفایی و موفقیت همگانی فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات