بررسی میزان احساس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان افغان مقطع ابتدایی به‌منزله نشاط ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران

2 دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان

3 کارشناسی علوم تربیتی، مرکز تربیت معلم شهید رجایی، سمنان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: دانش­آموزان افغان که بخش قابل‌توجهی از مهاجران در ایران را تشکیل می‌دهند در جایگاه یک شهروند مهاجر دارای حقوق و مسئولیت‌هایی هستند. یکی از حقوق آن‌ها، حق تحصیل در مدارس است. احساس تعلق به مدرسه، عنصری حیاتی در رشد و شکوفایی دانش‌آموزان محسوب می‌شود و فقدان آن می‌تواند پیامدهای منفی متعددی به دنبال داشته باشد. این موضوع برای دانش‌آموزان مهاجر، به‌ویژه دانش‌آموزان افغان که ممکن است با چالش‌های فرهنگی، زبانی و اجتماعی بیشتری روبرو باشند، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. در این پژوهش ما به دنبال بررسی این احساس در میان دانش آموزان افغان هستیم. روش‌ها‌: برای انجام این پژوهش از روش پژوهش پیمایشی استفاده ‌شده است. جامعة آماری پژوهش کلیة دانش­آموزان افغان مقطع ابتدایی شهرستان پاکدشت بوده‌اند که 264 نفر از آنان به‌صورت تصادفی برای حجم نمونه انتخاب ‌شده‌اند. برای بررسی میزان احساس تعلق دانش­آموزان افغان از پرسشنامة حس تعلق بری و همکاران استفاده کرده‌ایم. پرسشنامه‌ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و بعد از جمع‌آوری، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 21 spss  و از طریق آمارهای توصیفی تک متغیره مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: داده‌های به‌دست ‌آمده حاکی از آن است که به ‌طور کلی احساس تعلق خوبی در بین دانش­آموزان افغان به مدرسه وجود دارد. دامنة نمرات 57 نشان می‌دهد که تفاوت‌های قابل ‌توجهی در احساس تعلق بین دانش‌آموزان وجود دارد. انحراف معیار 03/12 نشان‌دهندة پراکندگی مناسب این احساسات در میان دانش‌آموزان است. اما در مؤلّفة مشارکت علمی داده‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که دانش­آموزان ممکن است نسبت به تحصیل و مشارکت در فعالیت‌های علمی رغبت کمی داشته باشند. نتیجه‌گیری: احساس تعلق مثبت در بین دانش­آموزان افغان دیده می‌شود. اما می‌توان اقدامات مختلفی را برای بهبود وضعیت احساس تعلق به مدرسه و مشارکت دانش‌آموزان طراحی کرد. این اقدامات باید شامل برنامه‌های آموزشی برای معلمان، فعالیت‌های تشویقی برای دانش‌آموزان، و ایجاد فضایی عادلانه و محترم در مدرسه باشد. فضای عادلانه محیطی است که در آن ‌همه دانش‌آموزان، فارغ از تفاوت‌هایشان، به فرصت‌های برابر آموزشی و حمایتی دسترسی داشته باشند. این فضا، زمینه را برای شکوفایی و موفقیت همگانی فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
Abbasi-Shavazi, M. J., Glazebrook, D., Jamshidiha, G., Mahmoudian, H., & Sadeghi, R. (2008). Second -generation Afghans in Iran: Integration, Identity and Return. Afghanistan Research and Evaluation Unit. [In Persian]
 
Alirezaei, R., & Sattari, S. (2019). A comparison of the sense of belonging to school and the motivation for academic achievement of secondary school students in regular and smart schools. Educational Research, 5(17), 1-14. [In Persian]
 
Basu, S., & Banerjee, B. (2020). Impact of environmental factors on mental health of children and adolescents: A systematic review. Journal of Children and Youth Services Review, 119, 105515.
 
Beatty, B., & Brew, C. (2005). Measuringstudent sense of connect with school; development of instrument for use in secondary school. Leading & Managing, 2, 5-65.
 
Bostic, J. H. (2003). Constructive thinking, mental health and physical health, Ph.D. dissertation, Saint Louis University.
 
Brew, C., Beatty, B., & Watt, A. (2004). Measuring students’ sense of connectedness with school. In  Australian ssociation for Research in Education Annual Conference, Melbourne.
 
Gregorian, V. (2014). The emergence of modern Afghanistan: Politics of reform and modernization, 1880-1946. Stanford University Press.
 
Hakimzadeh, R., Durrani, K., Abolghasemi, M., & Nejati, F. (2014). Investigating the relationship between the sense of belonging to the school and the motivation for academic achievement and performance of students in the theoretical secondary school of Isfahan. Journal of Educational Sciences, 21(1)1, 151-166. [In Persian]
 
Hossein Mardi, A. A., Ghorban Shiroudi, Sh., Zar Bakhsh Bahri, M. R., & Tiz Dast, T. (2021). The relationship between academic enthusiasm, enthusiasm for school and sense of belonging to school with academic achievement through motivation for academic achievement in male students. Sociology of Education, 7(2), 178- 189. [In Persian]
 
Irma Kue, M., Nuryakin, N., & Suwanti, A. (2023). The Effect of Reward, Career Development and TaskOriented Leadership Style on Employee Performance with Job Satisfaction as Intervening Variables. Jurnal Aisyah: Jurnal Ilmu Kesehatan, 8(2),1-8.
 
Javdan, M., & Montaseri, P. (2011). Comparison of sense of belonging, social and emotional adjustment and academic vitality in Iranian and Afghan elementary school students. Iranian Developmental Educational Psychology, 3(4), 596-605. [In Persian]
 
Ju, H. (2017). The relationship between physical activity, meaning in life, and subjective vitality in community-dwelling older adults. Archives of gerontology and geriatrics73, 120-124.
 
McNealy, C., nonnemakev, J., & Blim, R. (2002). Promotiong school connectedness: evidence from the national longitudinal study of adolescent health. Journal of school health, 72(47), 138-146.
 
Mirzaei, H. (2017). Studying the educational adjustment of Afghan immigrants in Iran. Journal of Social Work Research, 4(11), 43-84. [In Persian]
 
Misrabadi, J. (2010). Normative assessment and exploratory factor analysis of the revised questionnaire measuring attitudes towards school. Education and Evaluation (Educational Sciences), 3(12), 107-119. [In Persian]
 
Ryan, R. M., & Deci, E. (2008). From ego-depletion to vitality: Theory and findings concerning the facilitation of energy available to the self. Social and Personality Personality of Environmental Development Psychology, 2(2), 702-717.
 
Sajjadpour, F., & Jamali Sousefi, E. (2016). Afghan bread and the challenges of returning home (Case study: Afghan migrant women living in Mashhad). Iranian Anthropological Research (Social Sciences Journal), 6(2), 131-151. [In Persian]
 
Sharifi, F., Marzieh, A., & Janabadi, H. (2017). The relationship between achievement goals and the sense of belonging to school and students' mental well-being. School Psychology, 6(4), 99-119. [In Persian]
 
Sylvester, B. D. (2011). Well-being in volleyball players: Examining the contributions of independent and balanc ed psychological need satisfaction. Psychology of Sport and Exercise, 12(5), 533-539.
 
Vlachopoulos, S. P., & Karavani, E. (2009). Psychological needs and subjective vitality in exercise: A cross-gender situational test of the needs universality hypothesis. Hellenic Journal of Psychology, 6(2), 207-222.
 
 
Whitlock, J. L. (2006). Youth perceptions of life at school: Contextual correlates of school connectedness in adolescence. Applied developmental science10(1), 13-29.
Wong, T. K., Parent, A. M., & Konishi, C. (2019). Feeling connected: The roles of student-teacher relationships and sense of school belonging on future orientation. International Journal of Educational Research94, 150-157.
You, S., Furlong, M. J., Felix, E., Sharkey, J. D., Tanigawa, D., & Green, J. G. (2008). Relations among school connectedness, hope, life satisfaction, and bully victimization. Psychology in the Schools45(5), 446-460.