1
گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 14665، تهران، ایران
2
گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی (دانشگاه تربیت معلم)، تهران، ایران
10.48310/jcdr.2025.19311.1181
چکیده
پیشینه و اهداف: با توجه به اهمیت دروس ریاضی دورة ابتدایی در آموزش یک جامعه و تأثیرگذار بودن آن در رشد و بالندگی چندین نسل از جامعه و اهمیت تدریس و یادگیری آن ها، این پژوهش به ارزشیابی برنامة درسی ریاضی رشتة کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان از دید نومعلمان از منظر الگوی ارزشیابی CIPP پرداخته است. روشها: این پژوهش به روش آمیخته و با ابزار پرسشنامه های بسته پاسخ بر اساس مقیاس لیکرت، پرسشنامه باز پاسخ با شرکت 417 نفر از نومعلمان که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، انجام گرفته است. روش کیفی اکتشافی برای مشخص کردن محتوای پرسشنامة بسته پاسخ و تحلیل کمی پیمایشی و آزمون T تک متغییره برای تحلیل پرسشنامه های بسته پاسخ برای 417 نفر، و روش دلفی برای تحلیل پرسشنامه باز پاسخ که به صورت هدفمند از 126 نفر نومعلم به عمل آمد مورد استفاده واقع شد. یافتهها: یافته های پژوهش در بعد کمی و کیفی نشان از نامطلوب بودن برنامة درسی مورد نظر از دید شرکت کنندگان در پژوهش است. میانگین پایین و وجود اختلاف معنادار آن با معیار مطلوبیت در تمام مراحل زمینه، برونداد، فرایند و برونداد حاکی از نامناسب بودن نتیجه ارزشیابی این برنامه دارد. عدم شفافیت در اهداف، نبود تناسب بین امکانات آموزش ریاضی و تعداد دانشجو، کمبود منابع درسی ریاضی، عدم تسلط بر تدریس تمام مفاهیم ریاضی در پایان تحصیل از اهم مواردی بود که توسط شرکت کنندگان بیان شد. نتیجهگیری: با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد برنامةدرسی ریاضی رشته کارشناسی علوم تربیتی نیازمند بازنگری جدی در زمینه، درونداد، فرایند و برونداد است. همچنین، تفکیک رشتة کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی به گرایش های علوم انسانی و علوم پایه و تقویت دروس عملی و حذف دروس موازی از پیشنهادات این پژوهش است.
هاشمی, نوروز , حسینی خواه, علی و کاشفی, حمیدرضا . (1404). ارزشیابی برنامه درسی ریاضی رشته کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر نومعلمان. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), 104-123. doi: 10.48310/jcdr.2025.19311.1181
MLA
هاشمی, نوروز , , حسینی خواه, علی , و کاشفی, حمیدرضا . "ارزشیابی برنامه درسی ریاضی رشته کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر نومعلمان", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5, 1, 1404, 104-123. doi: 10.48310/jcdr.2025.19311.1181
HARVARD
هاشمی, نوروز, حسینی خواه, علی, کاشفی, حمیدرضا. (1404). 'ارزشیابی برنامه درسی ریاضی رشته کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر نومعلمان', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), pp. 104-123. doi: 10.48310/jcdr.2025.19311.1181
CHICAGO
نوروز هاشمی , علی حسینی خواه و حمیدرضا کاشفی, "ارزشیابی برنامه درسی ریاضی رشته کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر نومعلمان," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5 1 (1404): 104-123, doi: 10.48310/jcdr.2025.19311.1181
VANCOUVER
هاشمی, نوروز, حسینی خواه, علی, کاشفی, حمیدرضا. ارزشیابی برنامه درسی ریاضی رشته کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر نومعلمان. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1404; 5(1): 104-123. doi: 10.48310/jcdr.2025.19311.1181