1
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
10.48310/jcdr.2025.19139.1169
چکیده
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف، ارتباط اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی اساتید با کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روشها: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری بهصورت مطالعة موردی استادان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود که 300 نفر به شیوة نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامة اخلاق حرفهای، تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی بود. روایی پرسشنامهها بر اساس نظر متخصصان و پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با آزمونهای T تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس چندگانه صورت گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین اخلاق حرفهای، تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی اساتید دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین اخلاق حرفهای، تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی اساتید دانشگاه رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: باتوجهبه این که اخلاق حرفهای اساتید و مؤلّفههای آن نقش معنیداری در پیشبینی تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی دانشگاه دارند؛ لذا اساتید دانشگاه با ارتقای اخلاق حرفهای، خود را متعهد میدانند که در راستای اهداف سازمان عمل کنند و این امر منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد.
ادیب منش, مرزبان و پاشایی, محمدرضا . (1404). رابطه اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی استادان دانشگاه فرهنگیان با کیفیت آموزشی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), 92-103. doi: 10.48310/jcdr.2025.19139.1169
MLA
ادیب منش, مرزبان , و پاشایی, محمدرضا . "رابطه اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی استادان دانشگاه فرهنگیان با کیفیت آموزشی", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5, 1, 1404, 92-103. doi: 10.48310/jcdr.2025.19139.1169
HARVARD
ادیب منش, مرزبان, پاشایی, محمدرضا. (1404). 'رابطه اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی استادان دانشگاه فرهنگیان با کیفیت آموزشی', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), pp. 92-103. doi: 10.48310/jcdr.2025.19139.1169
CHICAGO
مرزبان ادیب منش و محمدرضا پاشایی, "رابطه اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی استادان دانشگاه فرهنگیان با کیفیت آموزشی," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5 1 (1404): 92-103, doi: 10.48310/jcdr.2025.19139.1169
VANCOUVER
ادیب منش, مرزبان, پاشایی, محمدرضا. رابطه اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی استادان دانشگاه فرهنگیان با کیفیت آموزشی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1404; 5(1): 92-103. doi: 10.48310/jcdr.2025.19139.1169