رابطه اخلاق حرفه‌ای و تعهد سازمانی استادان دانشگاه فرهنگیان با کیفیت آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.48310/jcdr.2025.19139.1169

چکیده

پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف، ارتباط اخلاق حرفه‌ای و تعهد سازمانی اساتید با کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روش‌ها‌: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری به‌صورت مطالعة موردی استادان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود که 300 نفر به شیوة نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها پرسش‌نامة اخلاق حرفه‌ای، تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی بود. روایی پرسش‌نامه‌ها بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن‌ها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با آزمون‌های T تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس چندگانه صورت گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین اخلاق حرفه‌ای، تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی اساتید دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین اخلاق حرفه‌ای، تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی اساتید دانشگاه رابطة مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: باتوجه‌به این که اخلاق حرفه‌ای اساتید و مؤلّفه‌های آن نقش معنی‌داری در پیش‌بینی تعهد سازمانی و کیفیت آموزشی دانشگاه دارند؛ لذا اساتید دانشگاه با ارتقای اخلاق حرفه‌ای، خود را متعهد می‌دانند که در راستای اهداف سازمان عمل کنند و این امر منجر به ارتقای کیفیت آموزش خواهد شد.

کلیدواژه‌ها