پیشینه و هدف: هدف از این پژوهش کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری به دانشآموزان مقطع ابتدایی است، روش ها: پژوهش با روش توصیفی و استفاده از منابع اسنادی، اهمیت آموزش مسئولیتپذیری بهعنوان یکی از مهارتهای اصلی فردی دانشآموزان را بررسی و راهکارهایی را پیشنهاد میدهد. یافته ها: از نظر ویگوتسکی منطقة تقریبی رشد و محیط فرهنگی ـ اجتماعیِ کودک نقش مهمی در توسعة مهارتهای فردی او دارد؛ بنابراین پیشنیاز آموزش مسئولیتپذیری به کودکان دبستانی، ارتقای رشد فرهنگی و اجتماعی کادر علمی و اجرایی مدرسه، همچنین دانشآموزان ـ بهعنوان گروه همسالان الگو ـ و معلمان است. در این راه معلمان میتوانند برای آموزش مسئولیتپذیری از روشهای الگودهی، دادن بازخورد و پاداش، ساماندهی شناختی و پرسش و پاسخ استفاده کنند و در جایگاه تکیهگاه، با ارزیابی منطقه تقریبی رشد دانشآموزان، مهارت مسئولیتپذیری را در قالب تعاملات رفتاری دانشآموز با محیط و همکلاسانش ارزیابی کرده و آموزشهای مناسب او را طراحیکنند. نتیجه گیری: برای به نتیجه رسیدن و برنامهریزی این آموزشها میتوان از راهکارهایی مانند: دادن مسئولیتهای ساده و ابتدایی مانند نظافت کلاس، مراقبت از وسایل و مدیریت زمان؛ تا همکاری در پروژههای گروهی و حل مسئله و مشارکت در فعالیتهای معلم و اداره کلاس در سالهای آخر تحصیل دانشآموز در مقطع ابتدایی استفاده کرد. در این میان بهره مندی از راهکارهای آموزشی خلاق مانند ایجاد تخته و چرخه مسئولیت پذیری در کلاس، تهیه دفترچه یادداشت مسئولیت پذیری و ... می تواند انگیزه بخش و تسهیلگر امر آموزش باشد.
عصار کاشانی, الهام . (1404). کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری در مدارس مقطع ابتدایی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), 173-182. doi: 10.48310/jcdr.2025.18662.1135
MLA
عصار کاشانی, الهام . "کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری در مدارس مقطع ابتدایی", پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5, 1, 1404, 173-182. doi: 10.48310/jcdr.2025.18662.1135
HARVARD
عصار کاشانی, الهام. (1404). 'کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری در مدارس مقطع ابتدایی', پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5(1), pp. 173-182. doi: 10.48310/jcdr.2025.18662.1135
CHICAGO
الهام عصار کاشانی, "کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری در مدارس مقطع ابتدایی," پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 5 1 (1404): 173-182, doi: 10.48310/jcdr.2025.18662.1135
VANCOUVER
عصار کاشانی, الهام. کاربست نظریه فرهنگی ـ اجتماعی رشد لئو ویگوتسکی در آموزش مسئولیتپذیری در مدارس مقطع ابتدایی. پژوهش در مطالعات برنامه درسی, 1404; 5(1): 173-182. doi: 10.48310/jcdr.2025.18662.1135