تحلیل لایه های علّی (CLA)فاصله فرهنگی دانش آموزان با سرفصل های کتب جامعه شناسی رشته علوم انسانی دبیرستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

2 دانشجو ی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران ،دانشگاه کاشان ، کاشان ، ایران

3 دانش آموخته دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

10.48310/jcdr.2025.18903.1159

چکیده

پیشینه و اهداف: کتاب درسی مبنا و منبع تمامی آزمون­ها، امتحانات مدارس، سازمان ها و مراکز آموزش عالی و همینطور گزینش­ها می­باشد. محتوای کتب جامعه شناسی دبیرستان بیشتر برگرفته از ارزش‌های رسمی و آرمانی است تا واقعیت‌های روزمره. فرهنگ قومی، جنسیتی و دیجیتال (که در زندگی نوجوانان مهم است) تقریباً نادیده گرفته شده و کتاب دنیای واقعی نوجوانان امروز را بازنمایی نمی‌کند. می­توان گفت که ما شاهد فاصله فرهنگی بین کتب جامعه شناسی رشته علوم انسانی دبیرستان و دانش­آموزان هستیم. هدف این پژوهش تحلیل لایه­های علی موثر بر فاصله فرهنگی دانش­آموزان با کتب جامعه­شناسی دبیرستان می­باشد. روش‌ها‌: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و راهبرد آن قیاسی است. در این پژوهش، با هدف تبیین فاصله فرهنگی دانش­آموزان از سرفصل­های کتب جامعه­شناسی  رشته علوم انسانی دبیرستان (شامل: جامعه شناسی(1)، جامعه شناسی(2)، جامعه شناسی(3) ،  از رویکرد تحلیل علّی لایه­ای عنایت­الله استفاده شده است. جامعه آماری شامل 11 خبره جامعه­شناسی است و نمونه­گیری با روش گلوله برفی انجام شد. خبره­هایی از رشته جامعه­شناسی مورد مصاحبه قرار گرفتند و مجموعا با 11 مصاحبه به اشباع نظری رسیدیم. یافته‌ها: مقولات کلی 18 گانه در چهار لایه تحلیل (لیتانی، علل سیستمی، جهان­بینی و استعاره­ها و اسطوره­ها)  بر اساس نظر خبرگان طبقه­بندی شدند. نتیجه‌گیری: عوامل مؤثر بر فاصله فرهنگی دانش‌آموزان در چهار سطح تحلیل لایه‌ای اینگونه شناسایی شد: در سطح لیتانی: رواج سبک زندگی بی‌قید نسبت به تحصیل، تأثیر مخرب رسانه‌ها، نقش منفی خویشاوندان و دوستان، و ناتوانی در درک مطالب درسی. در سطح علل سیستمی: محتوای نامناسب کتب، معلمان فاقد تخصص جامعه‌شناسی، عدم بهره‌گیری از دیدگاه متخصصان، ضعف برنامه‌ریزی درسی، و کاهش جایگاه معلم. در سطح جهان‌بینی: بحران هویت نوجوانان، فقدان مهارت‌های اجتماعی، بی‌توجهی به سلایق نسل جدید، و دوگانگی در رفتار بزرگسالان. و در سطح استعاره‌ها و اسطوره‌ها: خردستیزی، سلطه‌گرایی فرهنگی، و فراموشی فلسفه علم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


References
Afshari, F., & Seif, A. A. (2018). A Study of the Representation of Cultural Identity in Secondary School Textbooks. Journal of Curriculum Studies. [In Persian]
Ali Sofi, Y., & Ali Sofi, N. (2002). Content analysis of the 12th grade sociology textbook based on the William Rumi method. Fourth National Conference on Social Science Education. https://civilica.com/doc/1944544/. [In Persian]
Amara, R. (1981). The Futures Field. The Futurist. https://doi.org/10.1016/0016-3287(91)90085-G
Anonymous. (2016). Presidential Charter of Citizen Rights. Tehran: Taqcheh. https://media.president.ir/uploads/ads/148214204462093500.pdf. [In Persian]
Bell, W. (1996). The Foundations of Futures Studies: Human Science for a New Era: History, Purposes, and Knowledge. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers. https://doi.org/10.2307/2655498
Chigbu, U. E. (2014). Repositioning culture for development: women and development in a Nigerian rural community. Community, Work & Family, 18(3), 334–350. https://doi.org/10.1080/13668803.2014.981506
Educational Research and Planning Organizationa. (1402). Sociology (1). Tehran: Iranian Textbook Publishing Company. http://chap.sch.ir/books/6150. [In Persian]
Educational Research and Planning Organizationb. (1402). Sociology (2). Tehran: Iranian Textbook Publishing Company. http://www.chap.sch.ir/books/11881. [In Persian]
Educational Research and Planning Organizationc. (1402). Sociology (3). Tehran: Iranian Textbook Publishing Company. http://chap.sch.ir/books/10620. [In Persian]
Ghemawat, P. (2001). Distance still matters: The hard reality of global expansion. Harvard Business Review, 79(8), 137–147. https://hbr.org/2001/09
Hosseini, S. M., & Maleki, F. (2019). Content analysis of the 10th grade sociology textbook of the second secondary school based on cultural socialization indicators. Journal of Research in Curriculum Planning. https://ensani.ir/fa/article/556737. [In Persian]
Inayatullah, S. (2000). The Views of Futurists. In The Knowledge Base of Futures Studies 4 [CD-ROM]. Melbourne: Futures Study Centre.
Inayatullah, S. (2004). The causal layered analysis reader. Tamsui: Tamkang University Press.
Inayatullah, S. (2014). Causal Layered Analysis Defined. The Futurist, 48(1).
Inayatullah, S. (Ed.). (2022). CLA 3.0 - Thirty Years of Transformative Research (3rd ed.). Taiwan: Tamkang University Press.
Jackson, Y. (2006). Encyclopedia of Multicultural Psychology. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781412952668
Khoobchehre, M., Akbari, A., Pourshafei, H., & Cherabin, M. (2018). Identifying and prioritizing dimensions and components of standard education. Educational Leadership and Management, 12(1), 87–110. https://journals.iau.ir/article_667782.html. [In Persian]
Lipsett, I. (2024). Using Causal Layered Analysis for Transformational Change. IFTF. Retrieved 2024-01-12.
Masini, E. (1993). Why Futures Studies? London: Grey Seal.
Nasseri, Z., & Molana, H. (2017). A Critical Analysis of the Discourse of the Eleventh Grade Sociology Textbook. Journal of Educational Research. https://civilica.com/doc/1989884/. [In Persian]
Panahi, M. H. (2001). Generation gap, family differences and how to deal with it. Al-Zahra University Humanities Quarterly, 112(37–38). https://ensani.ir/fa/article/264499. [In Persian]
Ramos, J. M. (2003). From critique to cultural recovery: Critical futures studies and causal layered analysis. Australian Foresight Institute, Swinburne University, Melbourne.
Sahebi, M. J. (2005). Relations between Religion and Culture in Iranian Society (Vol. 2). [In Persian]
Safi, A. (2003). A study of school principals' standards in the context of Iranian education history. Tehran: Madrasah, 427–446. https://dlim.isfahan.ir [In Persian]
Sardar, Z. (1999). Rescuing All of Our Futures: The Futures of Futures Studies. London: Adamantine Press.
Saul, P. (2001). This Way to the Future. Journal of Futures Studies, 6(1), 107–120.
Shenkar, O. (2001). Cultural distance revisited: Towards a more rigorous conceptualization and measurement of cultural differences. Journal of International Business Studies, 32(3), 519–535. https://doi.org/10.1057/jibs.2011.40
Talebi, A. T. (2006). The concept and characteristics of values. Journal of the Growth of Social Science Education, 9(3). https://ensani.ir/fa/article/127491. [In Persian]
Talebian, S., & Talebian, H. (2014). The application of causal layered analysis to understand the present conditions and possible futures of media and politics in Iran. European Journal of Futures Research, 6(8). https://doi.org/10.1186/s40309-018-0137-9
Takayama, P. (2013). Effects of the concept of cultural distance on the international trade of ‘telenovelas’. Latin America Ronshu, 47, 61–78. https://doi.org/10.50978/laronshu.47.0_61
Triandis, C. (1998). In Comprehensive Clinical Psychology. Pergamon/Elsevier Science Ltd.
Tylor, E. (1871). Primitive Culture (Vol. 1). New York: J.P. Putnam's Son.
Zaer Kaaba, R. (2018). Generation gap: A sociological study of a social issue. Growth of Social Science Education, 21(1). https://www.roshdmag.ir/fa/article/21327. [In Persian]