1
گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجن، ایران
10.48310/jcdr.2025.18763.1148
چکیده
پیشینه و اهداف پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی پیاژه بر تنظیم هیجان دانشآموزان دختر پایة چهارم در دورة ابتدایی شهر بروجن انجام گرفت. روشها روش پژوهش نیمهآزمایشی بود. به این منظور از بین کلیة دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1400-1401 تعداد 30 نفر که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند، به صورت هدفمند انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات آزمون از پرسشنامة تنظیم هیجان (ERQ-CA) (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (تعداد، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره) استفاده شد و برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخة 20 استفاده شد. یافتهها: در پایان نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات مولفه های تنظیم هیجان در دو گروه آزمایش و کنترل اختلاف آماری معناداری وجود داشت (001/0>P) به گونهای که دانشآموزانی که با استفاده از روشهای آموزشی پیاژه آموزش دیده بودند، در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در تنظیم هیجان داشتند و ضریب اتای بدستآمده برای مؤلفههای تنظیم هیجان شامل مدیریت هیجان 28/0، انعکاس هیجان 32/0 و درک هیجان 19/0 بدست آمد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مداخلات آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه میتواند به عنوان یک روش مؤثر در بهبود تنظیم هیجان دانشآموزان استفاده شود.