اثربخشی مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجن، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی پیاژه بر تنظیم هیجان دانش­آموزان دختر پایة چهارم در دورة ابتدایی شهر بروجن انجام گرفت.  روش‌ها‌ روش پژوهش نیمه­آزمایشی بود. به این منظور از بین کلیة دانش­آموزان پایة چهارم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1400-1401 تعداد 30 نفر که ملاک­های ورود به پژوهش را دارا بودند، به صورت هدفمند انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمع­آوری اطلاعات آزمون از پرسشنامة تنظیم هیجان (ERQ-CA) (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، از آمار توصیفی (تعداد، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره) استفاده شد و برای تجزیه وتحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS نسخة 20 استفاده شد.  یافته‌ها: در پایان نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات  مولفه های تنظیم هیجان در دو گروه آزمایش و کنترل  اختلاف آماری معناداری وجود داشت (001/0>P) به گونه­ای که دانش­آموزانی که با استفاده از روش‌های آموزشی پیاژه آموزش دیده بودند، در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در تنظیم هیجان داشتند و ضریب اتای بدست­آمده برای مؤلفه­های تنظیم هیجان شامل مدیریت هیجان 28/0، انعکاس هیجان 32/0 و درک هیجان 19/0 بدست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر در بهبود تنظیم هیجان دانش­آموزان استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


 
References
Abbaspour, A., & Faramarzi, S. (2022). The effect of educational interventions based on Piaget's cognitive approach on the math performance of students with a specific learning disorder. Advances in Cognitive Sciences, 24(1), 12-27. [In Persian].
Ballabrera, Q., Gómez-Romero, M. J., Chamarro, A., & Limonero, J. T. (2024). The relationship between suicidal behavior and perceived stress: the role of cognitive emotional regulation and problematic alcohol use in Spanish adolescents. Journal of health psychology29(9), 950-962.
Copeland, R. W. (1970). How children learn mathematics teaching implications of Piaget’s research. New York: The Macmillan Company, pp. 310.
Gullone, E., & Taffe, J. (2012). The emotion regulation questionnaire for children and adolescents (ERQ–CA): A psychometric evaluation. Psychological assessment24(2), 409.
Khodabakhsh, M. R., & Kiani, F. (2014). Effects of emotional eating on eating behaviors disorder in students: The effects of anxious mood and emotion expression. International Journal of Pediatrics, 2(4), 295-303. [In Persian].
Mahini, S., Teymouri, S., & Rahimi, S. (2013). Comparison of cognitive emotion regulation strategies and thought-action fusion in couples seeking divorce and fair couples with the mediation of gender role. Quarterly Journal of Family Counseling and Psychotherapy, 3(3), 356-375. [In Persian].
Mahmoudi Mozaffar, M. (2016). The effectiveness of Khajeh Nasir Akhlaq al-Din Tusi's educational method model and Piaget's cognitive development on teachers' attitudes in students' moral process. Jundishapur Education Development, 7, 95-104. [In Persian].
Mansouri, M. (2012). Examination of executive functions in individuals with alexithymia traits (Master's thesis). Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University. [In Persian].
Obalasi, A., & Hosseini Nasab, S. D. (2014). The effect of Montessori method education on the creativity of 4- and 5-year-old preschool children in Tabriz. Education and Evaluation of Educational Sciences, 28(7), 71-98. [In Persian].
Paley, B., & Hajal, N. J. (2022). Conceptualizing emotion regulation and coregulation as family-level phenomena. Clinical Child and Family Psychology Review, 25(1), 19-43.‏
Ray-Yol, E., Ü lbe, S., Temel, M., & Altan-Atalay, A. (2022). Interpersonal emotion regulation strategies: can they function differently under certain conditions?. Current Psychology, 41(4), 2364-237
Saeidi, N., Lotfi, M., Akbarian, M., Saeidi, A., & Salehi, A. (2021). A Comparative Study on Emotion Regulation of Older and Younger Adults. Salmand: Iranian Journal of Ageing, 16(3), 412-425. [In Persian].
Tohidi, Y. (2014). The relationship between self-efficacy, metacognitive ability, and academic motivation with mathematical performance of high school students in Shibkouh (Master's thesis). Islamic Azad University, Hormozgan. [In Persian].