اثربخشی مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجن، ایران

10.48310/jcdr.2025.18763.1148

چکیده

پیشینه و اهداف پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی پیاژه بر تنظیم هیجان دانش­آموزان دختر پایة چهارم در دورة ابتدایی شهر بروجن انجام گرفت.  روش‌ها‌ روش پژوهش نیمه­آزمایشی بود. به این منظور از بین کلیة دانش­آموزان پایة چهارم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1400-1401 تعداد 30 نفر که ملاک­های ورود به پژوهش را دارا بودند، به صورت هدفمند انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمع­آوری اطلاعات آزمون از پرسشنامة تنظیم هیجان (ERQ-CA) (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، از آمار توصیفی (تعداد، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره) استفاده شد و برای تجزیه وتحلیل داده­ها از نرم افزار SPSS نسخة 20 استفاده شد.  یافته‌ها: در پایان نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات  مولفه های تنظیم هیجان در دو گروه آزمایش و کنترل  اختلاف آماری معناداری وجود داشت (001/0>P) به گونه­ای که دانش­آموزانی که با استفاده از روش‌های آموزشی پیاژه آموزش دیده بودند، در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در تنظیم هیجان داشتند و ضریب اتای بدست­آمده برای مؤلفه­های تنظیم هیجان شامل مدیریت هیجان 28/0، انعکاس هیجان 32/0 و درک هیجان 19/0 بدست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات آموزشی مبتنی بر رویکرد پیاژه می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر در بهبود تنظیم هیجان دانش­آموزان استفاده شود.

کلیدواژه‌ها